تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : 79133
کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نتایج آخرین گزارش صندوق حیات وحش، از کاهش ۶۰ درصدی شاخص کره حیات، نابودی ۵۰ درصد آب‌های شیرین کره زمین، برداشت ۱۱۰ میلیون تنی غیر مجاز از دریاها و ورود ۱۲ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها خبر داد.
گزارش صندوق حیات وحش از آخرین وضعیت تنوع زیستی جهان
به گزارش زیست آنلاین، اصغر مبارکی، کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به آخرین وضعیت تنوع زیستی جهان با توجه به گزارش‌های بین‌المللی، اظهار کرد: صندوق جهانی حیات وحش (wildlife fund world)، هر دو سال یک‌بار گزارشی تحت عنوان «گزارش کره حیات» ( Living Planet Report) منتشر می‌کند، این گزارش، ارزیابی از وضعیت کره زمین و تنوع زیستی جهانی است که از سال ۱۹۹۸ این گزارش تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراسم روز جهانی تنوع زیستی در سازمان محیط زیست برگزار شد

وی با بیان اینکه مهمترین شاخص مورد بررسی در گزارش حیات کره، شاخص کره حیات Living Planet Index) ) است که انواع گونه‌ها را به لحاظ فراوانی رصد می‌کند، گفت: در گزارش ۲۰۱۸، بیش از ۱۶ هزار جمعیت از ۴۰۰۰ گونه گیاهی و جانوری بررسی و کاهش ۶۰ درصدی شاخص کره حیات برآورد شده است که نشانگر وضعیت نزولی جمعیت گونه‌های گیاهی و جانوری جهان است.

ارزش‌افزوده ۵۰۰ میلیارد دلاری گرده‌افشان‌هااین کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین ادامه داد: در این گزارش به کاهش چشمگیر جمعیت گونه‌های گرده‌افشان مثل حشرات، خفاشان و پرندگان اشاره شده است. بیش از ۲۰ هزار گونه گرده‌افشان در جهان وجود دارد که متاسفانه بسیاری از جمعیت این گونه‌ها در حال ازبین رفتن است. نکته حائز اهمیت آن است که ۲۳۵ تا ۵۵۷ میلیارد دلار ارزش‌افزوده سالانه این گونه‌های گرده‌افشان است که برای تولیدات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از بین رفتن این گونه‌ها، قطعا خسارت اقتصادی بسیاری ایجاد خواهد کرد. برای همین است که در برخی کشورها تولید و فروش زنبورهای گرده‌افشان رایج شده است.

۱۲.۵ میلیون تن پلاستیک وارد شده به دریاهابه گفته مبارکی، در گزارش کره حیات سال جاری که توسط صندوق جهانی حیات وحش منتشر شده؛ به موضوع برداشت بیش از حد از انواع گونه‌های دریایی پرداخته و عنوان شده که در سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۱۰ میلیون تن برداشت از دریاها و اقیانوس‌های دنیا صورت گرفته و بر اساس این گزارش، اوج برداشت در سال ۱۹۹۶ و به میزان ۱۳۰ میلیون تن بوده است. افزون بر برداشت بیش از حد از منابع دریاها و اقیانوس‌ها، پلاستیک‌ها نیز عامل مهمی در به مخاطره‌افتادن کارکرد اکولوژیک این منابع آبی است چون آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ میزان پلاستیک وارد شده به دریاها و اقیانوس‌ها ۴.۵ تا ۱۲.۷ میلیون تن بوده است.

این کارشناس حوزه تنوع زیستی در ادامه اظهار کرد: وضعیت نامناسب آب‌های شیرین شامل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها موضوع مهم دیگری است که در گزارش کره حیات سال ۲۰۱۸ مورد توجه قرار گرفته و نسبت به نابودی آن هشدار داده شده است. بر اساس این گزارش با اینکه آب‌های شیرین تنها یک درصد از مساحت کل زمین را تشکیل می‌دهد اما در همین یک درصد، ۱۰ درصد از کل گونه‌های جهان وجود دارد که از این ۱۰ درصد، یک سوم آن مهره داران شناخته‌شده جهان هستند.

تنوع زیستی جهان

نابودی ۵۰ درصد آب‌های شیرین جهان از ۱۹۰۰وی با بیان اینکه متأسفانه در قرن ۲۰ بیشترین مقدار انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری در آب‌های شیرین ثبت شده است، در این باره مطرح کرد که از سال ۱۹۰۰، بیش از ۵۰ درصد آب‌های شیرین کاهش یافته که مهمترین دلیل آن، ساخت سدها روی رودخانه‌ها است که باعث تغییر در رژیم هیدرولوژیک رودخانه‌ها و قطع ارتباط رودخانه‌ها شده است، نکته قابل توجه در مورد آب‌های شیرین آن است که ۷۰ درصد برداشت آب شیرین برای کشاورزی استفاده می‌شود.

این کارشناس سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به محتوای گزارش کره حیات ۲۰۱۸ اظهار کرد: در بخشی از گزارش ۲۰۱۸ کره حیات به نقل از پنل علمی کنوانسیون تنوع زیستی اشاره شده که تاکنون تنها ۱۵ درصد از کره زمین دست نخورده باقی مانده است که تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

مبارکی با اشاره به اینکه در گزارش کره حیات ۲۰۱۸، برداشت بیش از حد از منابع طبیعی و فعالیت‌های کشاورزی به عنوان عوامل اصلی کاهش تنوع زیستی مطرح شده است، اظهار کرد: ورود گونه‌های مهاجم به زیستگاه‌های طبیعی عامل موثر دیگر در کاهش جمعیت گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند است که در ابتدا با اهداف تجاری وارد کشورها می‌شود و به تدریج با ورود به عرصه‌های طبیعی به گونه مهاجم تبدیل می‌شود. برای مثال در ایران سنبل آبی و لاک‌پشت گوش قرمز گونه‌های تجاری وارداتی هستند که طی سال‌های اخیر به عنوان گونه‌های مهاجم حیات گونه‌های ارزشمند را در معرض خطر قرار داده‌ است.

بیشتر بخوانید: راه حل های مدیریت اقتصادی و مالی منابع آب

وی در مورد عوامل کاهش جمعیت تنوع زیستی جهان گفت که آلودگی زیستگاه‌ها از طریق کودها و سموم، فعالیت‌های معدن‌کاوی، آتش‌سوزی‌ها و ساخت سدها عاملی است که در گزارش کره حیات مورد اشاره قرار گرفته است، همچنین در کنار این عوامل، به پدیده تغییر اقلیم اشاره شده که به عنوان یکی از محرکان اصلی از بین رفتن تنوع زیستی جهان مطرح شده است.  

این کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد که بر اساس آخرین گزارش‌های لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت، بیش از ۲۶ هزار گونه گیاهی و جانوری جهان در معرض تهدید انقراض هستند.

نابودی تنوع زیستی و بحرانی که کشور را تهدید می کندبه گفته مجید خرازیان، مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به خطر انقراض ۸۷ گونه جانوری در ایران هشدار داده و به پانا گفته است که در ایران حدود ۱۱۷۰ گونه جانوری مهره‌دار وجود دارد که ۷.۴ درصد از این گونه‌ها یعنی حدود ۸۷ گونه در فهرست سرخ IUCN در سال ۲۰۱۷ قرار گرفته‌اند.

خرازیان مقدم می‌گوید خشکسالی‌های متوالی و تنش آبی ایجاد شده در کشور، ورود غیراصولی مهارنشده گونه‌های غیربومی به کشور، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی و تهدید تالاب‌ها، رعایت نشدن حقابه ضروری برای حفظ تعادل محیط زیست در رودخانه‌های کشور، ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به اکوسیستم‌های آبی و خشکی از جمله چالش‌هایی است که در حیات وحش با آن روبه‌رو هستیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین می‌گوید سازمان محیط زیست چند برنامه را به عنوان محور در برنامه پنج ساله ششم توسعه مورد توجه قرار داده است. مهمترین این برنامه‌ها شامل تهیه و اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت گونه‌های جانوری در معرض خطر و تهدید است. نزدیک به دو سال است که این برنامه شروع شده است. براساس قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه برای گونه‌های در معرض تهدید طی برنامه پنج‌ساله برنامه عمل تدوین و اجرا خواهد شد.

به گفته او، برنامه عمل برای ۴۶ گونه جانوری در معرض تهدید تهیه شده است اما پیشبرد این برنامه‌ها نیاز به تأمین اعتبارات دارد.

خرازیان مقدم همچنین از تدوین برنامه عمل برای ۸ گونه جانوری مانند خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی سفید کوچک و گوزن زرد خبر داده و گفته است که در سال ۹۷ برنامه عمل برای ۱۰ گونه جانوری مانند لاک‌پشت فراتی با استفاده از مشاوران، سمن‌ها و ظرفیت‌های کارشناسی در سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است.

سازمان ملل متحد روز ۲۲ می (۱ خرداد) را به منظور افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسائل مربوط به تنوع زیستی، ارزش‌های آن و گام‌هایی که می‌توانند در جهت حفظ این گنجینه گرانقدر بردارند، به عنوان روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرده است و شعار روز جهانی تنوع زیستی برای سال ۲۰۱۸ «گرامیداشت ۲۵ سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی» تعیین شده است.

کنوانسیون تنوع‌زیستی در ژوئن سال ۱۹۹۲ امضا و در سال ۱۹۹۳ برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شد. تا کنون اعضای متعاهد به این کنوانسیون ۱۹۶ کشور است. این پیمان بین‌الدولی طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تنوع زیستی را دربر می‌گیرد و اهداف سه‌گانه آن حفاظت از تنوع‌زیستی، استفاده پایدار از منابع و تسهیم عادلانه منافع است.

ایران بر اساس قانون الحاق مورخ ۱۳۷۵/۳/۶ مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان و امضای ریاست جمهوری به عضویت این کنوانسیون درآمده و طبق این مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست به‌ عنوان مرجع ملی کنوانسیون در ایران تعیین شده است.

نابودی تنوع زیستی

تنوع‌زیستی عبارت است از اشکال مختلف حیات بر روی سیاره زمین و مفهومی است که امروزه در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم بررسی می‌شود اما این واژه در سطح گونه شناخته شده‌‌تر بوده و کاربرد بیشتری دارد. تنوع زیستی، خدمات زیست‌بوم‌ها را پشتیبانی می‌کند، خدمات ارایه شده زیست‌بوم‌ها، فرآیندهای بیولوژیک طبیعی بوده که تداوم حیات انسان را پشتیبانی می‌کند. این نوع خدمات شامل تجزیه پسماندها، گرده افشانی، تصفیه طبیعی آب، مهار کردن سیلاب‌ها، تجدید حاصل‌خیزی خاک و بسیاری موارد دیگر است.

ایران عرصه‌ای بالغ بر حدود ۱۶۵ میلیون هکتار را از بیست و پنج درجه تا چهل درجه عرض جغرافیایی شمالی در بر می‌گیرد و در ناحیه‌ای که سه زون اقلیمی شامل زون مدیترانه‌ای، زون خشک آسیای غربی و زون معتدل نیمه مرطوب و مرطوب کاسپین با یکدیگر تلاقی می‌کنند واقع شده است. از مجموع کل اراضی ایران، حدود ۵۲.۵ درصد از آن را مراتع، ۸.۵ درصد از آن را جنگل‌ها و ۱۹.۵ درصد از آن را بیابان‌های مطلقا واجد خاک‌های شور تشکیل می‌دهد. به دلیل واقع بودن بیشتر مناطق کشور در زون محیط زیستی خشک، تقریبا ۸۵ درصد از اراضی کشاورزی آن در نواحی خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و حدود ۸ درصد از عرصه کشور را شهرها، شهرک‌ها، روستاها، نواحی صنعتی و جاده‌ها تشکیل داده است.

اقلیم‌های پیچیده و مختلف، شرایط توپوگرافیک، تشکیلات زمین‌شناسی و مدیریت انسانی منابع طبیعی منجر به پیدایش تنوع بیولوژیک بی‌نظیر و متنوعی در کشور شده است. به طوری که در زیست‌بوم‌های ایران، بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی (معادل با کل گونه‌های گیاهی سراسر قاره اروپا)، حدود ۱۱۴۰ گونه جانوری شامل ۱۹۷ گونه از رده پستانداران (بیش از یک سوم پستانداران ایران را راسته جوندگان با ۶۹ گونه تشکیل می‌دهد)، ۵۳۵ گونه پرنده معادل با کل پرندگان قاره اروپا، ۱۸۰ گونه ماهیان آب‌های داخلی ایران، ۲۲۷ گونه از رده خزندگان و ۲۱ گونه از رده دوزیستان شناسایی شده‌اند. به دلیل گستردگی کشور، تنوع زیست‌بوم‌ها و اجزای تنوع زیستی آن، ایران یکی از مهم‌ترین کشورها برای حفاظت از تنوع زیستی در خاورمیانه و غرب آسیاست. تنوع زیستگاهی در ایران، زمینه را برای زیستن انواع گستره‌ای از حیوانات در کشور فراهم کرده است.

با وجود این تنوع وسیع و غنی در کشور، عوامل متعددی مانند رشد جمعیت، بهره‌برداری ناپایدار از منابع پایه و فعالیت‌های انسانی مخرب به ویژه در نواحی روستایی، تنوع زیستی کشور را به شدت تهدید می‌کند. پاک‌تراشی جنگل‌ها به منظور توسعه کشاورزی، صدمات وخیمی را به تنوع زیستی وارد کرده است. ورود و استقرار گونه‌های مهاجم، جمعیت‌های گیاهان را به طور جدی تضعیف و شکننده کرده و چرای مفرط دام‌ها و تولید ذغال، صدمات زیادی را به زیست توده گیاهی وارد آورده است. انحراف مسیرهای آبی و تداوم خشکسالی، در حال خشک کردن تالاب‌ها و رودخانه‌هاست که تأثیرات آن بر تنوع زیستی آبی نیز نامشخص است. شکار بی‌رویه و تله‌گذاری برای پرندگان آبزی در تالاب‌ها و نیز سایر پرندگان در دیگر زیستگاه‌ها، جمعیت آن‌ها را کاهش داده است و بسیاری از این پرندگان در فهرست گونه‌های در معرض خطر واقع شده‌اند.

بیشتر بخوانید: گردشگری پایدار راهی برای حفظ تنوع زیستی و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن

بر اساس اعلام اتحادیه‌ بین‌المللی‌ حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ( IUCN ) حدود ۱۰۶ گونه در ایران در رده‌های مختلف در معرض تهدید شامل بحرانی، در معرض خطر انقراض و آسیب‌پذیر قرار دارند که از این میان ماهیان ۴۳ گونه، دوزیستان چهار گونه، خزندگان ۱۴ گونه، پرندگان ۲۷ گونه و پستانداران ۱۸ گونه هستند که در فهرست سرخ این اتحادیه قرار دارند.

حفاظت از تنوع زیستی نبردی دشوار است و نیاز انسان به منابع در حال افزایش است و در نتیجه، زیستگاه‌های بیشتری نابود می‌شوند و آینده برای تعداد زیادی از گونه‌های حیات وحش چشم‌اندازی مطلوب ندارد؛ بنابراین با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی ایران، لازم است همه در حفاظت و حراست از تنوع زیستی کشور تلاش کنند.

 

https://zistonline.com/vdcc1sqm.2bqo18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما