تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 78964
تراز دریاچه ارومیه قبل از تشکیل ستاد احیا هر ساله به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می یافت و برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرده است.
تراز دریاچه ارومیه رکورد زد
به گزارش زیست آنلاین، فرهاد سرخوش، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، روز شنبه با اعلام اینکه تراز دریاچه نسبت به کمترین سطح ثبت شده برای آن ۲۴ سانتی متر افزایش یافته، افزود: تراز این حوضه آبی بسته نسبت به روز مشابه سال گذشته ۲ سانتی متر بالاتر است. 
وی همچنین با اعلام اینکه مساحت دریاچه ارومیه به یکهزار و ۶۹۸ کیلومترمربع رسیده، بیان کرد: مساحت این دریاچه نسبت به سال گذشته ۳۴ کیلومترمربع افزایش یافته است. 

بیشتر بخوانید: تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیه

وی با تاکید بر اینکه کاهش شدید تراز آن در فصل گرما طبیعی است، ادامه داد: رفته رفته شاهد افزایش سطح نگین آبی آذربایجان خواهیم بود. 
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه قبل از تشکیل ستاد احیا هر ساله به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می یافت و برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرده است. 
وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت. 
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/ از سال ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد. 

دریاچه ارومیه

وسعت دریاچه ارومیه در درازمدت چقدر کاهش یافته است؟به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از میزان، براساس آخرین آمار منتشره تا ۶ شهریور ماه سال جاری، تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۰.۳۸ متر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۰.۰۱ درصدی روبرو بوده است.

همچنین در مقایسه با اول مهرماه سال ۹۶ تراز سطح آب ۰.۰۷ درصد رشد داشته، اما این تراز نسبت به میانگین دراز مدت با کاهش ۴.۲۹ متری روبرو بوده است.

لازم به ذکر است که وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر برابر با ۱۸۵۶.۱۸ کیلومتر مربع است در حالی که میانگین دراز مدت وسعت دریاچه برابر با چهار هزار و ۵۲۶.۷ کیلومتر مربع بوده است.

از طرفی حجم آب موجود در دریاچه در تاریخ ۶ شهریور ماه رقم ۱.۲۵ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۰.۰۲ اُفت همراه بوده است.

همچنین حجم آب موجود در دریاچه ارومیه نسبت به دراز مدت با کاهش ۱۵.۰۲ میلیارد متر مکعبی روبرو بوده است.

ترلز دریاچه ارومیه

بیشتر بخوانید: نقش تکنولوژی هارپ در خشکی دریاچه ارومیه هنوز توجیه علمی ندارد

البته در حالی که آمار‌ها وضعیت نابه سامانی را در دریاچه ارومیه نشان می‌دهد، اما بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه از ابتدای تابستان روند مثبت داشته است به طوریکه در سال آبی جاری تاکنون ۴۰۷.۶ میلیمتر بارندگی در این حوضه رخ داده که نسبت به سال گذشته با ۲۷۷.۱ میلیمتر بارش رشد ۲۷.۲ درصدی و نسبت به دراز مدت رشد ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

گفتنی است با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش سالانه ۴۰ سانتی متر از تراز دریاچه ارومیه تا حدی متوقف شد، اما احیای این دریاچه نیاز به بهره برداری از طرح‌های ۴۴ گانه این ستاد و مصرف بهینه آب به ویژه در بخش کشاورزی است.

  https://zistonline.com/vdcdon05.yt0j96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما