تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 78760
نماینده مردم دامغان در مجلس بابیان اینکه ۱۸ استان کشور درگیر مسئله خشکسالی و بحران آب هستند، گفت: برای جبران این چالش نیازمند حداقل ۳۰میلیارد مترمکعب آب از دریاها هستیم.
بخش عمده ای از کشور درگیر خشکسالی
به گزارش زیست آنلاین، ابوالفضل حسن بیگی، ضمن بیان اینکه منابع آبی موجود محدود هستند و برای پیشگیری از آینده خطرناک ناشی از بحران خشکسالی باید همه برای تولید آب دست به دست دهیم، ابراز داشت: ۱۸ استان دچار کمبود منابع آبی هستند که  برای جبران خشکسالی حداقل باید ۳۰ میلیارد متر مکعب آب از دریاها شیرین و به مناطق خشک و کم آب برسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که سدسازی امروز در دنیا منسوخ‌شده و چرا اصرار به این کارداریم، افزود: چه طور در آمریکا سه هزار کیلومتر آب را جابه جا می‌کنند اما زمانی به ایران می‌رسد می گویند منسوخ است، چرا عربستان سعودی پنج میلیارد متر مکعب آب از خلیج فارس را شیرین کرده و به مصرف کشاورزی می‌رساند و اکنون نیز طراحی برای هفت میلیارد متر مکعب در دستور کار دارد.

اقلیم در حال تغییر استعضو خانه ملت با بیان اینکه مسائل مربوط به آب توطئه بزرگ از سوی موساد و سیا است و برخی مزدوران نیز به این موضوع دامن می زنند، ابراز داشت: شاهدیم که خدای متعال درجاهای مختلف پاسخ این یاوه‌گویان را داده است، چند سالی ان جی اوها و کمپین‌هایی درست‌شده و فضای مجازی همه جا را پرکرده بود که چرا سد می‌سازیم، دنیا کار خودش را انجام داده و اکنون‌که نوبت به ما رسید می گویند که چرا این کار را می‌کنید.

حسن بیگی در ادامه تصریح کرد: اگر موضوع انتقال آب در دنیا منسوخ شده است چرا ترکیه در حال ساخت ۱۵۰ سد است و چرا آمریکا و چین هنوز بر روی پروژه‌های سدسازی کار می کنند و این یک تبلیغات مسموم و جنگ روانی علیه ملت ایران محسوب می‌شود، سیل دو سال پیش با دبی آب هفت هزار و ۵۰۰متر مکعب جنوب کشور ایجاد شد و اگر سد دز نبود آیا خوزستانی امروز باقی می‌ماند؟

وی با ابراز اینکه بزرگ‌ترین نیاز را امروز به آب شرب، صنعتی و کشاورزی داریم، افزود: اقلیم در حال تغییر است و امروز شاهدیم که ۲۵ درصد جمعیت ایتالیا با کمبود آب مواجه هستند و این در حالی که این کشور جز منابع پر آب قاره سبز محسوب می‌شود و رسانه‌ها اعلام کردند احتمال خشک شدن رودخانه راین وجود دارد و آیا آنها هم مثل ما فکر می‌کنند؟

خشکسالی

باید به فکر احیای دریاچه‌ها باشیماین نماینده مجلس بابیان آنکه در وهله نخست باید برای تامین آب شرب فکری کرد، ابراز داشت: بعد از تامین نیازهای اولیه در مرحله آخر باید به فکر احیای دریاچه‌ها باشیم، در شرایطی که ایران در دوره زمانی ۱۰۰ساله ۶۵۰ میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی داشت امروز در دوره ۱۶ ساله به ۴۰۰میلیارد مترمکعب و طی دو الی سه سال اخیر به ۳۵۰میلیارد مترمکعب رسیده است.

حسن بیگی در ادامه تصریح کرد: در شرایطی که با کاهش یک دومی بارش نزولات جوی مواجه هستیم طبیعتا حیات انسان بر احیای دریاچه‌ها اولویت دارد کما اینکه معتقدیم در این شرایط نیز باید برای پیشگیری از خشکسالی با اتخاذ برنامه‌های لازم برای حل بحران آب در دریاچه‌های موجود نیز فکری کرد.

وی افزود: حجم آبگیری دریاچه‌ای نظیر ارومیه ۳۲ میلیارد متر مکعب بوده است و این امکان‌پذیر هست که آب از جای دیگر انتقال پیدا کند ولی اگر به فکر صنعت و کشاورزی و آب شرب نباشیم در آینده با مشکلات مهاجرت جبری به سایر کشورها مواجه خواهیم شد.

معاون پژوهشکده آب و خاک کشور نیز به تازگی بیان کرده است: میزان فرسایش خاک در کشورمان بیش از حد مجاز بوده و در نقشه ملی ۶ تن در هر هکتار در طول سال به ثبت رسیده است.

میزان فرسایش خاک در کشوربه گزارش ایسنا، عرب خدری در جریان بازدید از طرح‌های آبخیزداری در اردبیل اظهار کرد: کشور ما از سابقه و دیرینگی تمدنی با بیش از ۳ هزار سال برخوردار است به طوری که در سال‌های اخیر ۴۰ هزار رشته قنات و ده‌ها روش سنتی نظیر آب‌بندان، گل‌بند، تیربند، خوشاب و سایر روش‌ها نسبت به مهار آب در حوزه کشاورزی و شرب بهره‌برداری می‌شد.

وی به شرایط خشک و نیمه خشک کشورمان با اقلیم متفاوت اشاره و خاطرنشان کرد: بنده از آن جهت با ارائه آمار غیرواقعی و گاه تردیدآمیز در جامعه مخالفم که بیان این آمار و اطلاعات گاه به ضرر کشور و خوشحالی دشمنان این مرز و بوم می‌شود.

 معاون پژوهشکده آب و خاک کشور با بیان اینکه میزان فرسایش در کشور بیش از حد مجاز است، گفت: در نقشه ملی میزان فرسایش به ۹۰۰ میلیون تن می‌رسد بطوری که ۶ تن در هر هکتار فرسایش خاک را شاهد هستیم.

عرب خدری ضرورت پایداری منابع آب و خاک کشور را به ویژه توسط کشاورزان یادآور شد و بیان کرد: پژوهشکده آب و خاک و آبخیزداری کشور ۲ هزار طرح پژوهشی اجرا کرده و با کمک ۱۹۰ هیئت علمی و پژوهشی مجرب در کشور به نتایج قابل تاملی رسیده است.

استان های درگیر خشکی

وی ادامه داد: برخلاف دانشگاه‌ها که کارهای تحقیقاتی به صورت جزیره‌ای و پراکنده انجام می‌شود ما در پژوهشکده کار را به شکل شبکه‌ای به پیش می‌بریم و سعی می‌کنیم در این کار تیمی به نتایج عملیاتی و کاربردی برسیم.

معاون پژوهشکده آب و خاک کشور از تهیه سیمای حوزه آبخیز کشور و تهیه اطلس و نقشه فرسایش و نقشه راه استان‌ها برای کاهش آسیب‌ها در این حوزه خبر داد و بیان کرد: کار بزرگی را در پژوهشکده آب و خاک شروع کردیم تا در قالب ۳۷ ایستگاه پخش سیلاب و همچنین احداث سدهای زیرزمینی را به انجام برسانیم که با به سرانجام رسیدن این طرح‌ها ما می‌توانیم جلوی بسیاری از آفت‌ها را در حوزه آب و خاک بگیریم.

عرب خدری بیان کرد: دو پروژه ملی بزرگ شامل شناسایی عرصه‌ها و پخش سیلاب و همچنین شناسایی عرصه برای احداث سدهای زیرزمینی را به انجام رساندیم که قطعا همه استان‌ها از نتایج این طرح‌ها استفاده خواهند کرد.

وی گفت: در حاشیه همایش آبخیزداری در اردبیل از پنج طرح پژوهشی رونمایی خواهیم کرد تا در سطح کشور مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

https://zistonline.com/vdchvqnq.23n6-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما