تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب : 78514
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: حداقل می توان تا ۵۰ درصد از پساب استفاده کرد ولی در کشور تنها از ۲۰ درصد پساب استفاده می شود.
از چند درصد پساب در کشور استفاده می شود
به گزارش زیست آنلاین، حسن بهرام نیا با اشاره به اینکه در کشور تنها از ۲۰ درصد پساب استفاده می شود، گفت: در کشور ظرفیت های بالقوه ای از نظر نیروی انسانی علمی توانمند و تکنولوژی در حوزه بازیافت پساب وجود دارد و ما می توانیم در حوزه های گوناگون همانند کشاورزی و پرورش آبزیان بیش از ۲۰ درصد پساب را به چرخه استفاده و تولید بیاوریم.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: در برخی نقاط کشور همانند نقاط شمالی با همین پساب و با رعایت استانداردهای لازم می توانند زمینه پرورش ماهی را فراهم کنند.

یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های کشور حوزه آب استوی با بیان اینکه با برخی استانداردها و تجهیزات حتی می توان در حد شرب از پساب استفاده کرد، ادامه داد: ظرفیت و پتانسیل کشور در حوزه پساب از لحاظ نیروی انسانی، امکانات و تکنولوژی وجود دارد و در این راستا دولت و وزارت نیرو باید برنامه ریزی لازم را اعمال کنند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در شرایط کنونی یکی از مهمترین مشکلات و چالش های کشور حوزه آب است، یادآور شد: باید در زمینه استحصال، مدیریت و بازیافت پساب ها برنامه ریزی های لازم صورت گیرد و در چرخه تولید و اقتصاد، در حوزه مصارف صنعتی و کشاورزی از پساب ها استفاده شود.

زیرساخت‌های استفاده از پساب در کشور کم استوی افزود: در بسیاری از تصفیه خانه های شمال کشور B۰D پساب را پایین آورده و شرایط زیست آبزیان همانند ماهی را فراهم می کنند تا در قالب پرورش ماهی از پساب استفاده شود.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه زیرساخت های استفاده از پساب در کشور کم است، ادامه داد: توان استفاده بیشار از پساب ها در کشور وجود دارد و تنها دولت باید زیرساخت های آن را فراهم کند و از الزامات دستور کار این روزهای وزارت نیرو تلقی می شود.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حداقل می توان تا ۵۰ درصد از پساب استفاده کرد و ۲۰ درصد آمار قابل قبولی نیست، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته از پساب برای انرژی های حرارتی و گرمایشی در رادیاتورها استفاده می کنند و ایران نیز می تواند بالطبع از آن استفاده کند.

ورود پساب

تصفیه فاضلاب و پساب موجب بازگشت آب به چرخه تولید و مصرف می شودبه گزارش ایرنا، در تاریخ دهم اسفند ۹۶، دکتر رضا اردکانیان در نشست شورای اداری شهرستان رودان، استفاده از فاضلاب تصفیه شده را یکی از محورهای اصلی برنامه وزارت نیرو برشمرد.
وی بیان کرده بود که وزارت نیرو در کل کشور بیش از ۶ میلیارد مترمکعب آب را برای مصارف شرب و بهداشت تامین می کند، فارغ از اینکه این آب از چه محل هایی (آب سطحی، زیرزمینی، آب های غیرمتعارف و شیرین کردن آب دریا) تامین می شود.


اردکانیان اظهار داشت: در شرایط مضیقه مناطقی وجود دارد که باید آب شرب از مناطق دیگر به این مناطق منتقل شود و اگر روزی به اجبار آب شرب منطقه ای از کشور با روش های دیگری نظیر وارد کردن آب و مصرف آب بطری تامین شود فارغ از اینکه شیوه های تامین آب شرب و بهداشت چگونه بوده و چقدر مطمئن است، در اینکه آب مصرفی، پساب تولید می کند تردیدی نیست.
وی با بیان اینکه پساب از بخش آب شرب و بهداشت مطمئن ترین منبع برای استفاده است، اشاره داشت: از بیش از ۶ میلیارد مترمکعب آب، ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب پساب تولید می شود و این پساب باید تصفیه شود چرا که عدم جمع آوری، کنترل و تصفیه آن، آلودگی منابع آب شرب را در پی دارد.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه پساب تصفیه شده منبع قابل اطمینانی برای استفاده در بخش صنعت و کشاورزی است، اضافه کرده بود:  در دنیا ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی بوسیله پساب آبیاری می شود. 


اردکانیان، همچنین جلب مشارکت بخش خصوصی در راستای سرعت بخشی به طرح های جمع آوری و تصفیه پساب را از جمله برنامه های وزارت نیرو برشمرد.
وی خاطر نشان کرده بود:  از ۴ و ۳ دهم میلیارد مترمکعب پساب، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن جمع آوری می شود.
وزیر نیرو اجرای طرح های تصفیه فاضلاب در مناطقی نظیر رودان که ظرفیت بالایی برای استفاده از منابع آب موجود به شیوه مناسب برای کشاورزی و باغداری دارد را مهم خوانده و بر لزوم استفاده صحیح از پساب تولیدی در منطقه تاکید کرده بود.

بازچرخانی  پساب


اردکانیان خاطر نشان کرد: در زمینه تامین آب شرب باتوجه به اولویت اصلی آن، وزارت نیرو تلاش می کند با استفاده از منابع آب شور در نزدیکی مراکز جمعیتی و شیرین کردن آب، آب شرب مردم این مناطق را به شیوه پایدار تامین کند که این امر موجب می شود منابع آبی موجود به نحو مناسب و مطلوبی ذخیره و یا مورد استفاده قرار گیرد. 
وی از تولید انرژی به روش های مختلف به عنوان عرصه سوم کار وزارت نیرو یاد کرد و گفت: یکی از بزرگترین طرح های تامین انرژی در استان هرمزگان، نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک است که با استفاده از منابع فاینانس، وام کشور روسیه ساخته می شود.
اردکانیان اظهار داشت: انتظار می رود با اتمام تمامی بخش های مربوط به قرارداد و مجوزهای لازم، عملیات اجرایی این طرح هر چه سریع تر توسعه یابد و این منطقه از پشتوانه مهم و مناسبی برای تامین انرژی برخوردار شود و فعالیت های صنعتی نیز گسترش پیدا کند.
وی با بیان اینکه کشور در سال ۹۶ یکی از خشک ترین سال ها طی ۵ دهه اخیر را تجربه می کند بر لزوم استفاده بهینه از منابع آب تاکید کرده و گفته بود: باتوجه به اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده، سازگاری با کم آبی نیازمند داشتن برنامه های متعدد و متنوعی است.


اردکانیان در ادامه اشاره کرده بود: مدیریت دقیق، صحیح و اصولی در مصرف آب در بخش کشاورزی، پایداری حیات، توسعه و رونق کشاورزی و صنعت در منطقه را تضمین می کند.  انتظار می رود با توجه به شرایط کم آبی، توجه مسئولان، دستگاه های ارتباط جمعی و افرادی که با افکار عمومی ارتباط مستقیم دارند به این موضوع مهم جلب شود. 
اردکانیان با اشاره به تشکیل کارگروه ملی برای سازگاری با کم آبی در هیات دولت، استفاده از طرح های استان ها با همکاری و مشارکت شورای حفاظت منابع آب و مسئولان استان ها در راستای بررسی دقیق مشکلات و ارائه راه حل جهت برون رفت از مشکلات موجود را از جمله رویکردهای دولت در زمینه برطرف کردن مشکلات فراروی مناطق مختلف کشور برشمرده بود.
وی در ادامه درخصوص تعرفه برق بخش کشاورزی، اظهار کرده بود: ایران جزو کشورهایی است که پایین ترین تعرفه در بخش برق را به خود اختصاص داده و در بخش برق، پایین ترین تعرفه به بخش کشاورزی اختصاص دارد.


اردکانیان با بیان اینکه طبق گفته یکی از نمایندگان کشاورزان شهرستان رودان برخی از قبوض به شکل دیگری تفسیر شده از متولیان امر خواسته بود تا این موارد خاص را مورد توجه قرار دهند و موضوع را پیگیری و بررسی کنند و چنانچه نیاز به اصلاح باشد، اصلاحات صورت گیرد.
وی اشاره داشت: استان هرمزگان به عنوان یکی از استان های مرزی مورد توجه دولت است و وزارت نیرو تلاش می کند تمامی طرح ها و برنامه های مطرح شده را به جد پیگیری کند تا طرح ها براساس برنامه زمانبندی اعلام شده به بهره برداری برسد و مردم از مزایای اجرای این طرح ها برخوردار شوند.
اردکانیان خواستار تعامل و ارتباط تنگاتنگ مسئولان شهرستانی با مسئولان استانی در ارتباط با شیوه های مناسب برای مصرف آب و برق نیز شده بود.


وی بیان کرده بود: رویکرد و اساس کار وزارت نیرو بطور عمده بر محور مدیریت مصرف و تقاضاست و باور داریم با همکاری مردم قادر خواهیم بود شرایط کم آبی و خشکسالی را پشت سر بگذاریم و در زمینه حفظ حیات مسکون در جای جای کشور بویژه در مناطق مرزی به دستاوردهای بزرگی دست یابیم.
در ادامه  این نشست مشکلات شهرستان رودان در بخش های بهداشت و درمان (کمبود پزشکان متخصص، نبود دستگاه سی تی اسکن در تنها بیمارستان رودان و کمبود آمبولانس)، کشاورزی (بدهی های معوقه کشاورزان به بانک ها و افزایش تعرفه برق کشاورزی) و عمران شهری و روستایی مطرح شد.
کشاورزان رودانی در آن زمان  از افزایش تعرفه برق کشاورزی گلایه داشتند و افزایش تعرفه برق کشاورزی باتوجه به شرایط اقلیمی منطقه را ناعادلانه می دانستند و خواستار توجه جدی دولت و کاهش تعرفه برق کشاورزی در استان هرمزگان شده بودند.


محرومیت شهرستان رودان از شبکه گازرسانی و نیمه تمام ماندن عملیات اجرایی ساخت مصلی شهر رودان به علت نبود اعتبار از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.

در دومین سفر سن روحانی به استان هرمزگان در سال ۱۳۹۶ و رئیس جمهوری، نهم و دهم اردیبهشت ماه امسال به بندرعباس سفر کرد که طی آن مرحله اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صبا فولاد خلیج فارس و چند طرح عمرانی دیگر به بهره برداری رسید.در این سفر ۲ روزه ۱۵ طرح مهم با هزینه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال از جمله فولاد صبا، مرحله جدید بندر شهید رجایی، پالایشگاه گاز گورزین قشم، طرح افزایش بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس افتتاح و عملیات اجرایی ۱۵ طرح دیگر نیز با اعتبار بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد. 

شهرستان رودان با بیش از ۱۲۴ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
رودان یکی از قطب های کشاورزی استان هرمزگان است و هم اکنون ۴۳ هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد و اشتغال و اقتصاد منطقه وابسته به بخش کشاورزی است.

هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از جمعیت شهرستان رودان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.

 

https://zistonline.com/vdceen8f.jh8vzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما