تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 78510
شهردار منطقه ۲۲ گفت: تولید هریک کیلو زباله، ۲۱هزارتومان خسارت زیست محیطی به طبیعت وارد می‌کند و برای تسویه ۱ لیتر شیرآبه تولید شده مبلغ ۴۰۰هزار تومان هزینه می‌شود. همچنین برای هر یک متر مکعب گاز گلخانه‌ای تولید شده مبلغ ۱۰ دلار هزینه برای جبران اثرات تخریبی آن هزینه می‌شود.
خسارت زیست محیطی یک کیلو زباله چقدر است
به گزارش زیست آنلاین، شهردار منطقه۲۲ با حضور در استودیو پخش زنده شبکه دو سیما، برنامه عصر خانواده به شرح اقدامات انجام شده در شهرداری منطقه ۲۲ پرداخت و به سوالات مجری برنامه پاسخ داد.

دکتر علی نوذرپور شهردار منطقه۲۲ با اشاره به طرح های تشویقی "تفکیک زباله از مبداء " که در منطقه در حال اجرا است گفت: رکن بازیافت تفکیک است. اگر تفکیک در مبدا به درستی انجام شود می‌توان گفت فرآیند بازیافت به طور کامل در حال انجام است و اگر زباله در مبدا به صورت مخلوط به کارگران شهرداری تحویل داده شود تفکیک پسماند به طور کامل انجام نخواهد شد.
 نوذرپور با بیان اینکه آگاهی شهروندان نسبت به موضوع پسماند و حفظ محیط زیست با توجه به کاستی‌های دولتمردان در امر آموزش بسیار بالا است ادامه داد: ۳۵درصد از کل زباله های شهر تهران خشک و قابل بازیافت است و مابقی آن تر بوده که حدود ۵درصد آن قابل بازیافت است. مدیریت شهری به کمک شهروندان و سایر ارگان‌های خدمت‌رسان در موضوع تفکیک زباله با برنامه‌ریزی‌های جامع و مستمر باید به سمت تفکیک صد در صدی  زباله حرکت کند.


شهردار منطقه۲۲ که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، تصریح کرد: تولید هریک کیلو زباله، ۲۱هزارتومان خسارت زیست محیطی به طبیعت وارد می‌کند و برای تسویه ۱ لیتر شیرآبه تولید شده مبلغ ۴۰۰هزار تومان هزینه می‌شود. همچنین برای هر یک متر مکعب گاز گلخانه‌ای تولید شده مبلغ ۱۰ دلار هزینه برای جبران اثرات تخریبی آن هزینه می‌شود.
 نوذرپور اولین مرحله از تفکیک درست در مبدا را جداسازی زباله تر از خشک دانست و گفت: محل نگهداری زباله تر باید جدا از محل نگهداری زباله خشک در منازل باشد.
شهردار منطقه۲۲، استقرار مخازن سطل‌های مکانیزه در سطح شهر را کار نادرستی دانست و آن را باعث از بین رفتن انگیزه شهروندان برای تفکیک زباله از مبداء عنوان کرد.
وی در ادامه درباره طرح تشویقی تحویل پسماند خشک از مبداء در منطقه ۲۲ گفت: شهروندان زباله‌های خشک خود را جداگانه به غرفه های بازیافت در محلات و یا به ماشین های ملودی تحویل می دهند و در ازای آن منازل شهروندان به صورت رایگان در مقابل آتش و زلزله بیمه می‌شوند و یا خدمات کارواش اتومبیل و یا کود کمپوس برای باغچه و گلدان دریافت می‌کنند.
 نوذرپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از زباله‌ها در پارک‌های محله ایجاد و انباشته می شوند برای حل این معضل چه تمهیداتی انجام شده است نیز گفت: در فضاهای باز و پارک های محلی، کارکنان خدمات شهری کیسه های زباله گیاهی تجزیه پذیر، بین شهروندان توزیع می کنند تا زباله های خود را در آن جمع آوری کنند.این طرح در روز طبیعت در بوستان چیتگر انجام شد و بسیار اثر بخش بود.


وی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد احیاء محله گرایی در منطقه۲۲ نیز گفت: دیدگاه ما در موضوع شهرسازی این است که خیابان ها صرفا محلی برای تردد ماشین ها نیستند، بلکه خیابان محلی برای زندگی است.باید کاری کنیم تا مردم به خیابان ها بازگردند، به همین منظور طرحی به نام "خیابان محلی برای زندگی " را در محلات منطقه ۲۲ اجرا کردیم.
 به گفته نوذرپور، یک خیابان عریض و کم تردد را با هماهنگی پلیس در ساعاتی از روز بسته و در اختیار خانواده ها قرار می‌دهیم. مادرها با فرزندانشان در خیابان حضور پیدا می کنند و بازی های سنتی و محلی را با هم انجام می‌دهند.این امر باعث آشنایی خانوده ها با یکدیگر می‌شود و باعث ایجاد تعلق خاطر آنها به محله می شود.

زباله خسارت زیست محیطی دارد


شهردار منطقه۲۲ اظهار داشت: در کنار این مراسم بانوان کارآفرین نیز حضور دارند و محصولاتی را که در خانه تولید کرده‌اند برای عرضه ارائه می دهند و فضای کاملا شاد و همدل بوجود می آید.
 نوذرپور با بیان اینکه هر چقدر مردم بیشتر در شهر حضور پیدا کنند نشانه پویایی و سرزندگی شهر است گفت: این طرح در منطقه۲۲ هفته‌ای سه روز در حال انجام است و به گونه‌ای مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است که اگر شهرداری طرح را انجام ندهد مردم خودشان در محل حضور پیدا می‌کنند و برنامه را اجرا خواهند کرد.
 وی با اشاره به برنامه شادستان که هر شب در دریاچه خلیج فارس در حال انجام است گفت: در این برنامه اجرای موسیقی زنده و آیتمهای شاد فرهنگی با حضور هزاران نفر از شهروندان برگزار می شود.


 نوذرپور در پاسخ به اینکه، چه موضوعی باعث شده است که شما فراتر از وظیفه خود در مدیریت شهری انجام وظیفه کنید، گفت: تحصیلات من در حوزه شهرسازی به من آموخت ، آن چیزی که شهر را معنا می‌دهد فرهنگ و موضوعات اجتماعی آن شهر است و در غیر این صورت شهر مانند یک جسد بی روح است.
 به گفته نوذرپور، مدیریت شهری جدید با شعار" تهران شهر زیست پذیر و مشارکت پذیر" در پی رسیدن به یک شهر پویا و سرزنده از شهروندان است./ منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcawmn0.49na615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما