تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 78492
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ۷۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های بیابان زدایی و مقابله با بادهای نمکی در حاشیه دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.
۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار  برای بیابان زدایی دریاچه ارومیه
به گزارش زیست آنلاین، خلیل آقایی در نشستی با مدیران منابع طبیعی آذربایجان شرقی در تبریز اظهار داشت: این اعتبار برای ۲استان آذربایجان شرقی و غربی در قالب طرح نجات دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.

وی همچنین از اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های آبخیزداری استان آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: در نشست امروز با استاندار آذربایجان شرقی نیز با تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر برای این منظور از منابع استانی موافقت شد.

وی با بیان اینکه افزایش ۲ برابری اعتبار سازمان جنگل ها نسبت به سال گذشته وظیفه ما را سنگین تر می کند، گفت: ما توان تولید ۱۷۰ میلیون اصله نهال را در سال داریم، در صورتی سال گذشته تنها ۲۶ میلیون اصله نهال تولید کردیم.

آقایی بر ضرورت آمارگیری از وضعیت نیاز و تولید بذر کشور تاکید کرد و گفت: با احیای بذرستان ها می توانیم نیاز داخلی را تامین کنیم.

وی با توجه به تهدیدهای دشمن علیه کشور مدیریت خاص منابع طبیعی را ضروری دانست و گفت: حفظ خاک وظیفه اصلی سازمان جنگل هاست.

آقایی با تاکید بر اینکه حافظ اصلی منابع طبیعی خود مردم هستند، گفت: صحبت از وجود دام مازاد در کشور بی اساس است زیرا در این صورت نیازی به واردات گوشت نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در تقابل با منافع عمومی است، گفت: در این شرایط نمی توانیم انتظار جلب مشارکت عمومی را داشته باشیم.

وی تخلف احتمالی روستائیان را ناشی از ضعف مدیریت و هدایت مسوولان و مروجان دانست و گفت: راهکار جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی در حاشیه شهرها هم تعریف پارک جنگلی برای این مناطق است.

در این نشست تعدادی از مدیران شهرستانی و معاونان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی مشکلات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

مشکلات اعتباری شهرستان ها برای اجرای طرح های کنترل و نگهداری عرصه ها، تفوق دیدگاه های سودجویانه به عرصه های طبیعی، مدیریت جزیره ای و خشک شدن گونه های گیاهی گز با حفر زهکش توسط آب منطقه ای و فعالیت های ایستگاه های تولید بذر با ۱۰ درصد ظرفیت از مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور پس از این نشست از طرح مقابله و تثبیت گرد و غبار بخش «خاصه لو» در حاشیه دریاچه ارومیه دیدن کرد.

آقایی در ارتباط با این طرح به ایرنا گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه، شوری خاک و وجود بادهای نمکی تلاش انجام شده برای کاشت گونه های گیاهی همچون گز، قره داغ و .... فوق العاده و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه این طرح در کنار لطف الهی و تلاش متخصصان سازمان با همراهی جامعه محلی به واسطه رعایت قرق و پرهیز از چرای دام به ثمر نشسته است، در عین حال گفت: نباید مغرور باشیم زیرا در کشور ما ۳۲ میلیون هکتار بیابان وجود دارد و نگران توسعه آن هستیم.

وی طرح بیابان زدایی «خاصه لو» در شهرستان آذرشهر را الگویی مناسب برای کشور دانست و اضافه کرد: با چنین طرح هایی می توانیم بیابان زایی را کنترل کنیم.

طرح بیابان زدایی در شهرستان های آذرشهر، شبستر و عجب شیر در حال اجراست و سعی بر این است تا با کاشت گونه های مقاوم به کم آبی و شوری همچون گز، قره داغ و آتری پلکس از خسارت بادهای نمکی و افزایش دامنه فعالیت بادها کاسته شود.

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور بزرگ جهان از حدود ۲۰ سال قبل به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی و ایجاد سد بر روی رودخانه های حوضه آبریز شروع به خشک شدن کرد.

دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود ستاد احیای دریاچه ارومیه را تشکیل داد و تاکنون بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای احیای این پهنه آبی هزینه کرده است./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcj8xea.uqeohzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما