تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 74057
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه موضوع آب و خشکسالی در کشور به عنوان یک واقعیت مطرح است، گفت: نباید صرفا به هفته صرفه جویی در مصرف آب بسنده کرده و تمام بخش‌ها باید در خصوص مصرف بهینه آب و راهکارهای متداول در دنیا قدم بردارند و فرهنگ‌سازی کنیم.
آبیاری فضای سبز اصفهان از شبکه شرب جدا شد
به گزارش انرژی امروز، از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، هاشم امینی در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با بیان این مطلب افزود: یکم تا هفتم تیرماه در تقویم کشور به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است، بیش از ۲۰ سال است این عنوان را در تقویم رسمی کشور داریم ولی این موضوع مهم در استان اصفهان صرفا به یک هفته بسنده نشده و به جهت شرایط سخت آب تمام طول سال به بحث مدیریت مصرف آب توجه داریم.

امینی با بیان اینکه موضوع آب و خشکسالی در کشور به عنوان یک واقعیت مطرح است، افزود: نباید صرفا به هفته صرفه جویی در مصرف آب بسنده کرده و تمام بخش ها باید در خصوص مصرف بهینه آب و راهکارهای متداول در دنیا قدم بردارند و فرهنگسازی کنیم.

 وی عنوان کرد: دوهفته پیش موضوع خشکسالی و آب را رژیم اشغالگر قدس بستری برای اهداف شوم خود دیده بود، ما باید باور داشته باشیم که با اتکا به ظرفیت های داخلی کشور می توانیم در این حوزه قدم برداریم و مشکلات را پشت سربگذاریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از واقعیت های کشور ما که کمتر به این ظرفیت توجه شده خودباوری است که رسانه ها می توانند این خودباوری ملی را در کشور تقویت کنند، تصریح کرد:هم اکنون مشکل آب در کشور ما وجود دارد و در دنیا راه حل هایی برای آن وجود دارد اگر به این باور برسیم می توانیم با آن مقابله کنیم .

امینی به نقش مردم در عبور از بحران کم آبی پرداخت و اظهار داشت: یکی از راهکار عبور از شرایط سخت آبی این است که همه آحاد جامعه می توانند با مصرف بهینه  نقش خود را  در عبور از بحران ایفا کنند امسال به جهت نگاه وزارت نیرو موضوع  سازگاری با کم آبی را  بجای مقابله با کم آبی مورد توجه قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه  بیش از هزاران سال است با شرایط کم آبی مواجه هستیم خاطرنشان ساخت: پدران ما برای مقابله با این موضوع قنات احداث می کردند امروز هم موضوع سازگاری با کم آبی باید مدنظر باشد و با اقدامات و فرهنگسازی درجهت مدیریت مصرف آب گام برداریم . در این راستا توجه به موضوع سازگاری با کم آبی در بخش های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت، توجه به آمایش سرزمین در توسعه پایدار کشور، خودباوری و هم افزایی می تواند موثر باشد.

امینی با بیان اینکه سال آبی گذشته آورد رودخانه زاینده رود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب بود اعلام کرد:  در سال گذشته از لحاظ  منابع آبی شرایط نسبتا مناسبی داشتیم این درحالیست که سامانه دوم آبرسانی اصفهان را در مدار نداریم اما خوشبختانه با پیگیری استاندار اصفهان این پروژه درحال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: امسال حجم آورد آب به پشت سد به ۴۶۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته بطوریکه مدیریت آب استان و وزارت نیرو برا ی پشت سرگذاشتن این شرایط سخت، محدودیت هایی برای تخصیص آب شرب قائل شد تا بتوانیم به فصل بارش برسیم .

امینی گفت: میزان آب تخصیصی به شرکت آبفا استان در مواقعی از سال تا حدود ۴۰ درصد کم شد و این شرایط سخت البته فرصت هایی هم پیش روی شرکت گذاشت که از جمله می توان به تلاش مجموعه شرکت آبفا استان بمنظور برون رفت مردم  از چالش کم آبی پرداخت.

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر گستردگی سامانه تله متری و مدیریت فشارکه شرکت آبفا استان اصفهان  از آن برخوردار است در هیچ کدام از استان های کشور وجود ندارد، بطوریکه تاکنون توانستیم از طریق این تکنولوزی تبعات بحران کم آبی را مهار کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به یکی دیگر از راههای مهار بحران کم آبی در استان پرداخت و بیان داشت: توانستیم از طریق استفاده و توزیع  لوازم کاهنده که یک روش علمی برای مدیریت مصرف آب در منازل است مصرف را در استان تا حدودی بهینه کنیم بطوریکه لوازم کاهنده را در اختیار مردم قرار داده و هزینه آن را به صورت اقساطی از مردم دریافت نمائیم.

 

تمام آبیاری فضای سبز اصفهان از شبکه شرب جدا شده است
وی با اشاره به اینکه یکی از گلایه های همیشگی به شرکت آبفا استان اصفهان آبیاری فضای سبز شهری بود اما امروز به جرات می توانم بگویم تمام آبیاری فضای سبز اصفهان از شبکه شرب جدا شده است، تصریح کرد: البته جلسات متعددی با شهرداری داشته ایم و به صورت جدی آبیاری فضای سبز شهری را نیز پیگیری می کنیم.

امینی ادامه داد: اعداد و ارقام گویای این است که در زمینه مصرف آب در چندسال گذشته حرکت های  بسیار خوبی داشته ایم و اکنون حدود ۹۰ درصد مردم اصفهان زیر ۲۰ متر مکعب در ماه مصرف می کنند که کمتر از میانگین کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: کارگروه سازگاری با کم آبی در کشور درصدد است استاندارد سرانه مصرف آب را از ۲۰ متر به ۱۵ متر تقلیل دهد، این درحالی است که همچنان در استان اصفهان این رقم حدود ۱۱ و نیم مترمکعب برای یک خانوار در ماه است .

وی با اعلام اینکه کاهش سرانه مصرف آب به معنای به خطر انداختن بهداشت و سلامت مردم نیست و این در حالی است که در کشورهای پرآب سرانه مصرف بسیار پایین تر است.

امینی گفت: در استان اصفهان میزان مصرف ۱۵۴ لیتر برای هر نفر در شبانه روز است که باید این مقدار را تا ۱۱۰ لیتر کاهش دهیم و این موضوع در سایه تغییر رفتار مصرفی و استفاده از ابزارهای کاهنده مصرف آب است.

وی افزود: در صنایع نیز شرکت ذوب آهن اصفهان میزان مصرف خود را از  دو هزار لیتر به زیر ۵۰۰ لیتر رسانده است، همچنین شرکت فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان درحال استفاده از پساب فاضلاب شهری هستند و بقیه صنایع بزرگ استان نیز درحال حرکت در این راستا هستند و فرصت خوبی برای استان اصفهان است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: مطبوعات در این زمینه می توانند بسیار موثر باشند تا قدم های بلندتری در این زمینه برداریم.

وی افزود: به جهت محدودیت منابع آبی بدون جیره بندی، محدودیت بر روی شبکه توزیع آب اعمال کرده ایم، ولی شبکه آب شرب کشش جیره بندی را ندارد و وزارت نیرو هم تاکید دارد شبکه با مدیریت فشار اداره شود.

امینی با اشاره به اینکه تبعات منفی جیره بندی بیش از محسنات آن است تاکید کرد: ظرف یک ماه ظرفیت سد را می شود خالی کرد، اما اگر این اتفاق بیافتد با ماه های بعدی سال چه باید بکنیم؟ باید تصمیمات منطقی و مهندسی گرفته شود و با حفظ منافع و آرامش مردم، به این سمت حرکت کنیم.

وی گفت: بزرگترین آسیب در کشور، سیاسی شدن موضوعات است، با توجه به اینکه شرکت آبفا استان یک مجموعه کامل خدماتی است و نگاهش به مردم است. سال گذشته در توسعه شبکه های فاضلاب و واگذاری شبکه های فاضلاب رکورد زدیم و منابع را در جهت توسعه شبکه های آب و فاضلاب و خدمت رسانی به مشترکین بکار گرفته ایم.

وی گفت: با سازمان های مردم نهاد و مردم مشارکت داشته ایم تا پیام های صرفه جویی در مصرف آب صرفا از زبان ما نباشد و انتقال مفاهیم و پیام از طریق آنها هم صورت بگیرد .

مدیر عامل شرکت آبفا اصفهان با تاکید بر اینکه تصفیه خانه دوم آب اصفهان از سال ۸۶ باید اجرا می شده است، گفت: وظیفه شرکت آبفا استان ورود به این پروژه نبود، ولی ما هم کمک و مساعدت مالی می کنیم و ۱۷۰ میلیارد تومان به شرکت آب منطقه ای برای ساخت تصفیه خانه آب کمک می کنیم برای اینکه ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا نباید تنها به یک تصفیه خانه وابسته باشد. گرچه مجری نیستیم وگرنه سعی می کردیم این موضوع زودتر به سرانجام  برسد.

امینی با اشاره به اینکه در موضوع بیوتروریست و اقدامات پدافند غیرعامل آبفا استان یکی از شرکت های پیشرو است بیان داشت: در حوزه استفاده از آب خاکستری با نظام مهندسی و شهرداری اصفهان جلساتی داشته ایم و قطعا باید از این آب برای بخشی از مصارف خانگی و فضای سبز استفاده کنیم.

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان فرصت استفاده از پساب، صنایع بزرگ و شهرداری ها به سمت استفاده از پساب در کاربری های مختلف حرکت کرده و تصفیه تکمیلی پساب به عهده بهره برداران است و ما صرفا با استانداردهای تعریف شده پساب را واگذار می کنیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر حدود ۲۴ متر مکعب آب از سد زاینده رود برای شرب استان اصفهان و یزد و کشاورزی چهارمحال و اصفهان تخصیص می یابد که بخشی مربوط به مصارف مجاز بوده و بخشی مصارف غیرمجاز است که به شدت وزارت نیرو ورود پیدا کرده که مصارف غیرمجاز را در استان بالادست و پایین دست کنترل کنند.

امینی افزود: حدود ۱۲ متر مکعب به اصفهان و یزد برای شرب اختصاص می یابد که حدود ۱۰.۵ متر معکب به اصفهان و مابقی براساس برنامه تخصیص وزارت نیرو به استان یزد می رسد و خوشبختانه یکی از کمترین میزان هدررفت آب در کشور را داریم.

وی اضافه کرد:  ۱۶.۲۳ میزان آب بدون درآمد اصفهان است و با این تفاسیر استان اول در این زمینه هستیم.

مدیر عامل شرکت آبفا اصفهان تصریح کرد: هم اکنون بالای ۲۵۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت های خارجی و فاینانس چین برای نوسازی و بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان داریم و امیدواریم بتوانیم کل منابع را در شبکه فاضلاب شهر اصفهان هزینه کنیم.

امینی درخصوص توسعه شبکه فاضلاب در شهر اصفهان، نیز گفت:  ظرف یک برنامه سه ساله قرار بود شبکه فاضلاب شهر اصفهان به عنوان اولین کلانشهر اصفهان به اتمام برسد که از سال ۹۶ شروع شد و خوشبختانه این اتفاق افتاد.

وی در رابطه با مجموع اقدامات در زمینه مدیریت مصرف در بلندمدت که منجر به اصلاح رفتار می شود نیز گفت : در یک بازه زمانی این اقدامات باعث می شود رفتار درستی نسبت به مصرف آب داشته باشیم چرا که فرهنگسازی چیزی نیست که به سرعت اتفاق بیافتد و باید با کارهای کوچک شروع کنیم و خسته نشویم تا به نتایج بزرگ دست یابیم./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdccmxqm.2bq0p8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما