تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 69641
۱۹ کیلومتر از تونل خط انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه حفاری شده است.
بزرگترین پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه
 به گزارش زیست آنلاین، فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، در جریان بازدید از تصفیه خانه های گلمان و ارومیه با اشاره به پروژه کانی سیب تصریح کرد: این پروژه با خط انتقال۳۶ کیلومتر بزرگترین پروژه آب رسانی به دریاچه ارومیه بوده که تاکنون ۱۹ کیلومتر آن حفاری شده است.

وی با اشاره به اینکه۱۴۰۰میلیارد تومان اعتبار پروژه کانی سیب ازصندوق توسعه پرداخت شده است تصریح کرد: برای پایان پروژه ۱۱۰۰میلیارد تومان دیگر نیاز است و پیش بینی می شودبعدازپایان پروژه سالانه۶۵۰میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال یابد.

 سرخوش با اشاره به اینکه انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه توجیه اقتصادی ندارد، افزود: هیچ گونه مطالعه اجرایی درخصوص انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه انجام نشده است.

وی، تراز کنونی دریاچه ارومیه را ۱۲۷۰.۸۰  اعلام کرد و گفت: وسعت کنونی دریاچه ۲۳۴۵کیلومتر مربع و حجم آب ۲میلیارد و ۱۳۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به تراز سال گذشته۱۸ سانتی متر کاهش داشته است.

سرخوش با تاکید بر اینکه از سال۹۳ تا ۹۶ مبلغ ۱۵۳ میلیارد تومان توسط ستاد احیا به شرکت آب وفاضلاب برای اتمام پروژه‌های تصفیه خانه گلمان، ارومیه و انتقال آب از سد سیلوه تزریق شده است، خاطرنشان کرد: اولویت همه طرح ها، آب رسانی به دریاچه است و امسال بعد از بهره برداری از این طرح ها ۵۴ میلیون مترمکعب سالانه از تصفیه خانه گلمان و ارومیه و ۹۵ میلیون مترمکعب از سد سیلوه پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ادامه داد: ۴۵میلیارد تومان تاکنون برای خط انتقال مدول ۳ تصفیه خانه ارومیه صرف شده و برای افتتاح آن ۳۱میلیارد تومان دیگر نیاز است.

مهرعلی فتاحی، مدیر اجرایی طرح های فاضلاب شرکت ابفای آذربایجان غربی در جریان بازدید از تصفیه خانه فاضلاب گلمان و خط سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه افزود: در هفته دولت تصفیه خانه فاضلاب گلمان و در دهه فجر امسال خط سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه افتتاح می شود.

وی، ظرفیت تصفیه خانه گلمان ارومیه را ۴۵هزار نفر اعلام کرد و گفت: ظرفیت این تصفیه خانه ۶۸۴۰ مترمکعب در شبانه روز بوده که از ۱۹کیلومتر حدود ۱۶کیلومتر ساخته شده است.

 مدیر اجرایی طرح های فاضلاب شرکت ابفای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تصفیه خانه فاضلاب گلمان ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: این تصفیه خانه با خروجی پساب زیر ۱۰ میلی گرم جز مدرن ترین و بهترین تصفیه خانه های استان است.

وی در ادامه به مدول سوم تصفیه خانه ارومیه اشاره کرد و افزود: این تصفیه خانه بااعتبار۵۰۰میلیارد ریال و ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب در شبانه روز ۳۰۰هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. با بهره برداری ازاین تصفیه خانه ها سالانه۵۲ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده  به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

وی بابیان اینکه مدول سوم تصفیه خانه ارومیه۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: تصفیه خانه ارومیه از لحاظ کیفیت خروجی در جایگاه برترکشوری قرار دارد./ منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcfyvdv.w6d1jagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما