تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 69562
به دلیل کم‌آبی تدابیر ویژه‌ای برای حفر چاه های اضطراری برای آب شرب اتخاذ شده و همچنین آغاز ذخیره آب در "مخازن استراتژیک آب" در بخش‌های مختلف، اعلام شده است.
 حفر چاه های اضطراری برای آب شرب
به گزارش زیست آنلاین، منصور شیشه‌فروش (مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه کم آبی که در حال حاضر در پهنه استان اصفهان وجود دارد، شاید در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: حجمِ سدهای مخزنی ۸۰ درصد کاهش حجم دارد؛ از طرفی دیگر بارندگی نسبت به متوسط بلند مدت حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل عدم بارش مستمر اکثر چشمه‌ها و قنوات خشک و کم آب شده اند، افزود: مدیریت بحرانِ استان، جلسات متعددی را تشکیل داده است؛ اولین اقدام این بود که مصرف بهینه آب را در همه بخش‌ها در دستور کار قرار دادیم؛ در بخش فضای سبز، حذف چمن را اعلام کردیم و از طرفی دیگر بر آبیاری شبانه و آموزش به کارگران و همچنین جداسازی آب شرب از آب فضای سبز و کشت گونه های مقاوم به خشکی تاکید شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه برای مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب، در بخش صنعت هم اقدامات موثری را دستور کار قرار دادیم، گفت: کاهش حجم آب و صرفه جویی به صورت ویژه، بازچرخانی آب و استفاده از پساب داخلی صنعت و همچنین استفاده از روش های کم مصرف آب در پروسه تولید از جمله این اقدامات به شمار می رود.

شیشه فروش با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه با همکاری شهرداری در بخش صنعت و فضای سبز، گفت: در بخش آب شرب، به همه ادارات اعلام شده که باید ۳۰ درصد مصرف آب نسبت به دوره مشابه را کاهش دهند و کاهنده های مصرف آب در سیستم‌های اداری نصب کنند؛ از طرفی دیگر آغاز ذخیره آب در "مخازن استراتژیک آب" در بخش های مختلف، اعلام شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل برداشت از منابع آب های زیزمینی در سال های گذشته در بعضی مناطق و دشت ها فرونشست زمین را داشتیم، گفت: به طور مثال در دشت منطقه کاشان، منطقه گلپایگان، شهررضا فرونشست داشتیم؛ حتی در فریدن فرونشست داشتیم که باعث آسیب به خانه های مسکونی شد که مورد بازسازی قرار گرفته اند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه به دلیل کم آبی کشاورزان استان اصفهان در مشقت به سر می برند، ادامه داد: به دلیل کم آبی، آبی به کشاورزان تحویل داده نشد که همین موضوع اعتراض آن ها را به همراه داشته است. دولت با تشکیل "کارگروه سازگاری با کم آبی" برنامه های توزیع آب را ابلاغ می کند که در بخش شرب، صنعت و کشاورزی به چه شکل از آب استفاده شود.

وی با بیان این مطلب که تدابیر ویژه ای برای حفر چاه های اضطراری برای آب شرب اتخاذ شده است، تصریح کرد: در حال حاضر زاینده رود خشک است و حجم سد فقط ۱۰ درصد آب دارد و وزرات نیرو در نظر دارد که با همین مقدار آب بخش های مختلف را مدیریت کند./ منبع : ایلنا

https://zistonline.com/vdchimn-.23nw-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما