تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 69533
طرح آمایش سرزمین باید در سراسر ایران توسعه یابد و متناسب با ظرفیت منابع آب مناطق، صنایع و کشاورزی گسترش یابد.
باید تمامی ارکان کشور به این باور برسند که آب مسئله‌ای فراتر از وزارت نیرو است
به‌گزارش زیست آنلاین،  از وزارت نیرو، سیدعباس سروش، معاون آب وآبفای وزارت نیرو در نشست با مدیران بخش آب استان خراسان رضوی که برای بررسی مشکلات تأمین آب شهر مشهد و استان خراسان رضوی انجام شد، اظهار داشت: باید تمامی ارکان کشور به این باور برسند که آب مسئله‌ای فراتر از وزارت نیرو است و تا این باور شکل نگیرد مشکلات ادامه خواهد یافت، به همین منظور کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در وزارت نیرو تشکیل شده است.
سیدعباس سروش افزود: باید از آمار و اطلاعات برای برنامه‌ریزی‌های آینده بهره جست، داده‌ها جمع آوری شده و متناسب با آن برای آینده هدف گذاری کرد و از آن به عنوان سند چشم‌انداز و چراغ راه استفاده نمود.
وی با اشاره به اینکه طرح تأمین آب شرب مشهد به‌صورت ویژه در وزارت نیرو در حال پیگیری است، گفت: متولیان تأمین و توزیع آب در مشهد و خراسان رضوی نیز باید کارگروه سازگاری با کم‌آبی را تشکیل داده و مشکلات پس از بررسی به وزارت نیرو انعکاس یابد.
وی اظهار داشت: برخی اقدامات را در کوتاه‌مدت و برخی در درازمدت در دستور کار داریم که در کوتاه‌مدت می‌توان اقداماتی نظیر مدیریت مصرف، تشکیل کارگروه‌ها و تعامل با سایر دستگاه‌ها را در دستور کار قراردارد و در بلندمدت نیز اقدامات مناسبی نظیر انتقال آب از دریای عمان و هزارمسجد در دستور کار قرارگرفته است.
وی افزود: دولت بر این باور است که باید کم‌آبی را مدیریت کرد و در بخش‌های تولید، مصرف و توزیع اقدامات اساسی برداشت.
سروش ادامه داد: در بخش تأمین نباید صرفاً به منابع زیرزمینی متکی بود، بلکه باید با تصفیه فاضلاب و چرخش مجدد آب از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کرد و این باید درعمل اتفاق بیافتد.
معاون آب و آبفای وزارت نیرو ضمن تاکید بر حفظ کیفیت آب شرب خاطرنشان ساخت: متاسفانه با افزایش مصرف کیفیت آب‌ها نیز کاهش می‌یابد لذا می‌بایست ضمن آگاه سازی شهروندان روش‌های مصرف بهینه آب را به‌صورت غیرمستقیم تشریح نمود چرا که اگر مصرف را پایین بیاوریم هزینه‌های تولید نیز کاهش می‌یابد البته با افزایش آب بها و قبوض مسلماً مصرف کاهش می‌یابد.
وی ضمن استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه برای ترویج مصرف بهینه آب گفت: با تصفیه فاضلاب تعادل‌بخشی خوبی در بخش کشاورزی، صنعت و منابع زیرزمینی رخ می‌دهد و در این بخش آبفای مشهد تجربیات ارزنده و مناسبی در چند سال اخیر داشته است.
سیدعباس سروش معاون آب وآبفای وزارت نیرو ضمن تاکید براستفاده از ایده و دانش نسل جوان و دانشگاهی ادامه داد: طرح آمایش سرزمین باید در سراسر ایران توسعه یابد و متناسب با ظرفیت آب مناطق صنایع و کشاورزی گسترش یابد.
معاون آب وآبفای وزارت نیرو افزود شهر مشهد از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و باید از سرمایه‌گذاری داخلی جهت پیشبرد طرح‌ها استفاده نمود.
وی ضمن نگرانی از گسترش بی رویه شهرمشهد گفت: این توسعه جای نگرانی داشته و باید هرچه سریع‌تر مانع آن شد.
 در ادامه این جلسه سیدعلیرضا طباطبایی، مدیرعامل آبفای مشهد ضمن تشریح وضعیت منابع آبی شهر مشهد گفت آب شرب شهر مشهد از منابع متنوعی چون سدهای کارده، طرق، دوستی و ارداک و از ۴۵۰ حلقه چاه به همراه ۲ قنات و یک چشمه تأمین می‌شود که درپیش بینی می‌شود در ماههای گرم سال با ۱۷ درصد کمبود مواجه باشیم.
وی ادامه داد: به‌رغم افزایش تعداد اشتراک‌ها با اقدامات صورت گرفته نظیر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت میزان تولید آب ۲۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
وی ضمن ابراز نگرانی از کاهش حجم آب سد دوستی گفت: در سال ۹۱ بیش از ۶۱ درصد از منابع تأمین آب مشهد از دوستی بود که این میزان در سال ۹۶ به ۳۱ درصد کاهش یافته است.
طباطبایی اهداف وبرنامه های شرکت آبفای مشهد را هوشمندسازی تمامی فرایند تولید، توزیع و مصرف با رویکرد پایداری خدمات و ارتقای تاب‌آوری، مدیریت تقاضا و تأمین آب، افزایش ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب، شناسایی منابع مالی پایدار، ارتقای خدمت‌رسانی بر بستر IT و GIS و در نهایت افزایش مشارکت ذینفعان دانست و گفت: برخی اقدامات نظیر پروژه جمع آوری چاه‌ها نبی اکرم، احیای چاه‌های خارج از مدار ارتقای تصفیه خانه آب شماره یک دانست و افزود: تمام تلاش آبفای مشهد گذر از بحران کم‌آبی تابستان بدون مشکل است و امیدواریم با عنایت حضرت رضا سربلند از این آزمون بیرون بیاییم.
وی در نهایت ضمن تشریح وضعیت فاضلاب مشهد گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت شهر تحت پوشش فاضلاب است و ۵ تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۲۶۳ هزار متر مکعب در مدار بهره‌وری قرار دارد.
در انتهای این بازدید سیدعباس سروش معاون آب و آبفای وزارت نیرو از تصفیه‌خانه فاضلاب خین عرب و مرکز بحران و پدافند غیرعامل شرکت آبفای مشهد بازدید کرد.

 

https://zistonline.com/vdcfmtdv.w6d1magiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما