تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 69512
کلانتری با یادآوری این که سالانه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می کنیم تا دریاچه ارومیه را از خشک شدن نجات دهیم،در سال های گذشته بدون در نظر گرفتن حق آبه تالاب ها سد زدیم و توسعه کشاورزی و صنعتی داشتیم و حالا ۶ میلیون نفر با بحران نمک مواجه هستند.
۶ میلیون نفر با بحران نمک مواجه هستند
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری صبح پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: در سال های گذشته به مفهوم توسعه پایدار توجه جدی نکردیم و امروز با مشکلات زیادی حتی در سرمایه گذاری مواجه شده ایم.

وی با تاکید بر این که هیچ کس اجازه ندارد به بهانه تکنولوژی و داشتن سرمایه حق و حقوق نسل های بعد را از بین ببرد، افزود: استراتژی سازمان حفاظت محیط زیست بر مبنای توسعه پایدار است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به این که تنها بخش کوچکی از چالش های محیط زیست مربوط به تغییر اقلیم است، گفت: به صراحت اعلام می کنم بخش زیادی از مشکلات به تصمیماتی که در ۴۰ سال گذشته گرفته ایم مربوط می شود.

وی با بیان این که نمی توانیم در موضوعات پر خط در بعد محیط زیستی از جمله ریزگرد و کمبود آب و همچنین فرسایش خاک خودمان را مقصر جلوه ندهیم، ادامه داد: ما (مسئولان) مقصر هستیم.

۴۰۰ نقطه از جنگل های زاگرس در اتش می سوزد

وی با اشاره به این که هم اکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه از جنگل هلی زاگرس درگیر آتش سوزی است و امکان اطفاء آن وجود ندارد، ادامه داد: این مشکلات را خودمان ایجاد کرده ایم، ضوابط بین المللی می گوید ما بیش از ۴۰ درصد اجازه استفاده از آب های تجدیدپذیر را نداریم اما هم اکنون ۱۱۰ درصد استفاده می کنیم.

کلانتری با بیان این که عدم توجه به اصول توسعه پایدا  کشور را با مشکل مواجه کرده است، متذکر شد: محیط زیست نباید مانع توسعه باشد و توسعه هم نباید مخرب محیط زیست باشد.

وی به وضعیت آلودگی کلانشهرها اشاره و تصریح کرد: تمام آلودگی های کلانشهرها در فصل پاییز و زمستان منشاء داخلی دارد و منشاء آلودگی در بهار و تابستان خارجی است و ماهم نمی توانیم کاری برای آن انجام دهیم.

وی با بیان این که در حال حاضر جنگ آب در کشور وجود دارد و باید تالاب ها را احیاء کنیم، گفت: در شرایطی که الان مردم اصفهان آب برای خوردن ندارند چگونه می توانیم ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب وارد گاوخونی کنیم.

وی با تاکید بر این احیاء تالاب ها مساله مهمی است اما با سیاست های توسعه ما در تضاد است، افزود: دلیل اصلی خشک شدن تالاب های کشور سدهایی است که در بالادست زده شده و حق آبه تالاب ها تخصیص نیافته است.

کلانتری با یادآوری این که سالانه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می کنیم تا دریاچه ارومیه را از خشک شدن نجات دهیم، بیان کرد: در سال های گذشته بدون در نظر گرفتن حق آبه تالاب ها سد زدیم و توسعه کشاورزی و صنعتی داشتیم و حالا ۶ میلیون نفر با بحران نمک مواجه هستند./ منبع: مهر

https://zistonline.com/vdccipqe.2bqos8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما