تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 69502
در فروردین ماه در شهر یزد ۱۲.۸ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کاهش مصرف آب شرب داشتیم و این موضوع بسیار قابل تحسین است.
 اولویت اول مسئولان بحث آب شرب است
به گزارش زیست آنلاین، از وزارت نیرو، علی اسلامی، به کاهش سهمیه آب شرب اصفهان و یزد اشاره کرد و گفت: اولویت اول مسئولان کشوری و استانی بحث آب شرب است.
وی خاطرنشان کرد: کاهش سهمیه آب شرب اصفهان و یزد به این دلیل است که میزان آب ذخیره سد و میزان ورودی در ماه‌های بعد را مدیریت کنند و تابستان را با کمترین مشکل پشت سر گذاشته و از خشکسالی عبور کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: به طور متوسط در طول سال ۶۵ درصد از نیاز آبی شرب شهرهای استان یزد که حدود ۹۲ میلیون متر مکعب می‌شود، از آب انتقالی تامین می‌شود و مابقی نیاز شهرهای استان یزد از آب چاه و منابع محلی در هر شهر تامین می‌شود.
اسلامی ادامه داد: متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های مستمر، برداشت‌های بی‌رویه و کاهش ذخایر آبی استان و کاهش کیفیت، ما درحال حاضر مجبور هستیم که سهمیه‌ای از آب انتقالی را به ۱۰ شهر استان نیز انتقال دهیم.
وی مشکل دوم استان یزد را نوسان مصرف دانست و گفت: در دی ماه و بهمن ماه که وضعیت هوا در استان یزد مساعدتر هست، تقریبا در شهرهای استان ۶ میلیون متر مکعب مصرف آب شرب داریم که ۸۵ درصد از آب انتقالی و ۱۵ درصد از چاه‌ها تامین می شود در حالی که این عدد در تیر و مرداد به حدود ۱۱ و نیم میلیون متر مکعب می‌رسد که ۵۰ درصد از آن توسط منابع داخلی استان و ۵۰ درصد هم از منابع آب انتقالی تامین می‌شود.
اسلامی افزود: در بعضی از شهرهای استان یزد چون کیفیت آب بسیار پایین است، مجبور هستیم که از سیستم‌های آبیاری دیگری استفاده کنیم که از جمله این شهرها می‌توان به اردکان و بهاباد اشاره کرد که عمدتا یا از ایستگاه برداشت و یا از آب شیرین کن‌های مستقر در محل‌های ‌مختلف تامین می‌شود.
وی بیان کرد: به دلیل خشکسالی‌های مختلفی که اتفاق افتاده، مکلف و موظف هستیم که این کاهش سهمیه را مدیریت کنیم که هم باید از سوی مسئولان انجام شود و بخشی از آن را هم باید مردم ما اعمال کنند.
وی با بیان این که در بحث مدیریت مصرف آب توسط شهروندان ،این وظیفه رسانه‌ها است که مردم را مقید کنند مقداری مصارفشان را مدیریت کنند ، گفت: واقعا مصارف آب یزد در حوزه شرب کاملا با استانداردهای بین‌المللی و میانگین کشوری هماهنگ است.
اسلامی تصریح کرد: حدود ۷۳ تا ۷۴ درصد از آبی که در شبکه‌های شهر جاری است در اختیار مصرف کنندگان خانگی قرار می‌گیرد و سرانه مصرف شهروندان یزد حدود ۱۵۰ تا ۱۵۲ لیتر است که عدد معقولی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد ادامه داد: ۲۰ درصد کاهش آب شرب مصرفی کاملا عملی است و در صورتی که این اتفاق بیفتد هم زمینه‌ای برای مدیریت آب استان و هم زمینه‌ای برای رفع مشکلات پیش رو فراهم می‌شود.
اسلامی با تاکید بر اینکه همه مدیرانی که در حوزه آب یزد فعالیت می‌کنند، برای یک دوره ۱۰ ساله برنامه‌ریزی دقیق انجام می‌دهند که مردم به مشکل برنخورند که از جمله این موارد می توان به انجام مطالعات جامع تفکیک آب شرب و بهداشت در استان یزد اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: این مطالعات انجام شده و اجرای آن نیاز به بودجه و اعتبارات خاص دارد که اگر تامین شود می‌توانیم در چند شهری که وضعیت، بدتر از سایر نقاط است این طرح را اجرا کرد کما اینکه در حال حاضر هم این اقدام در برخی نقاط استان از جمله اردکان به صورت محدود انجام شده و بازخورد خوبی دریافت کرده‌ایم./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcb5sb0.rhb9gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما