تاریخ انتشار :شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 69375
میانگین بارش سال آبی جاری ۱۲۰ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است.
وضعیت منابع آبی کشور نسبت به سال گذشته،مطلوب نیست
به گزارش زیست آنلاین، رضا راعی، رئیس گنجینه ملی آب ایران، در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به کاهش بارندگی ها در کشور گفت: وضعیت منابع آبی کشور در سال ۹۷-۹۶ نسبت به سال گذشته،مطلوب نیست.

راعی با اشاره به اینکه ۲۱۶ روز از سال آبی ۹۷ـ ۹۶ را پشت سر گذاشتیم گفت: میانگین بارش سال آبی جاری  تا به امروز حدود ۱۲۰ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به بارشهای اخیر گفت: بارندگی های اخیر ۱۵ میلیمتر به میزان بارش متوسط اضافه کرد اما مسکنی بیش نبود.

این مقام مسئول تصریح کرد:کشور چند دهه است که در خشکسالی قرار دارد و هر ساله با شرایطی سخت تر و بدتر نسبت به قبل وارد خشکسالی می‌شود.

رئیس گنجینه ملی آب کشور با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت: خشکسالی را می‌توان با برنامه ریزی برای مصرف آب مدیریت کرد.

راعی در خصوص میزان هدررفت آب در کشور گفت:۹۰ درصد منابع آبی کشور در  بخش کشاورزی مصرف می شود که تنها ۴۰ درصد بهره وری دارد یعنی میزان هدررفت آب در این حوزه حدود ۶۰ درصد برآورد می شود؛کشاورزی ما به سمت پیر شدن پیش می رود و باید سیستم های کشاورزی نوین و به روز شود.

مدیریت مصرف راهکار رفع مشکلات مربوط به کم آبی

بر اساس این گزارش فرهام کرکانی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب با اشاره به بحران کم آبی بویژه در برخی شهر های بزرگ گفت: خشکسالی در کشور پايدار شده  و سبب کاهش منابع آب زيرزمينی چاه‌ها و چشمه‌ها شده است.

کرکانی با اشاره به رشد جمعیت و کاهش بارندگی ها گفت: با این وضعیت در آینده شهرهای بيشتری با مشکل تأمين آب شرب مواجه می شوند و بايد مديريت طرف های تقاضا در اولويت باشد و مردم همکاری کنند.

وی گفت: مدیریت مصرف و بهینه مصرف کردن می تواند مشکلات ما را در زمینه آب شرب حل کند./ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

https://zistonline.com/vdcjitem.uqehazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما