تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 69320
عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت:خشکی تالاب هامون به دلیل تامین نشدن حقابه سیستان وبلوچستان از افغانستان است و افغانستان به وظیفه قانونی خود عمل نمی کند.
افغانستان در برابر تامین حقابه تالاب هامون مسئول نیست
به گزارش زیست آنلاین، حسین علی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با وضعیت حقابه تالاب هامون و گرد وغبار استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد:خشکی تالاب هامون به دلیل تامین نشدن حقابه سیستان و بلوچستان از افغانستان است که متاسفانه دولت افغانستان به وظیفه بین المللی و قانونی خود عمل نمی کند.

شهریاری گفت: متاسفانه مسئولان به کشاورزان برای آب رسانی وعده هایی داده بودند که با نرسیدن آب به مزارع تمام کشت های آن ها خشک شد و تمام علوفه های دام ها شور است که این یک فاجعه انسانی است .

وی در رابطه با ریزگردها و مشکل تنفسی که برای مردم سیستان ایجاد می شود ، تصریح کرد: ریزگردها در این استان به علت خشک شدن تالاب هامون و نرسیدن حقابه ایجاد می شود که این موجب ایجاد بیماری های تنفسی و مشکلات گوارشی برای اهالی منطقه می شود و مردم تنها با ماسک می توانند در شهر فعالیت کنند .

عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که با بزرگترین مشکل کشور یعنی کم آبی رو به رو است و تاکنون برای این موضوع راهکاری که سرانجامی داشته باشد ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه تالاب هامون هم اکنون در شرایط بحرانی قرار دارد و کاملا خشک است، افزود:کشور افغانستان هیچ حقابه ای به این تالاب نمی دهد.

شهریاری با بیان اینکه ممکن است برای تامین حقابه تالاب هامون از کشور افغانستان نیز آب وارد کنیم، گفت: برای جبران کمبود آب هامون ممکن است از کشور افغانستان آب وارد کنیم، چرا که کم آبی و خشکسالی باعث مهاجرت مردم استان به شهرهای دیگر می شود واین می تواند تهدیدی برای مرزهای استان نیز باشد./ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

https://zistonline.com/vdcjytem.uqeh8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما