تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 69277
آب چشمه به شدت کاهش یافته و آب چاه نیز به حداقل خود رسیده است، به همین دلیل دو حلقه از چاه‌های تامین آب استان کهگیلویه و بویراحمد خشک شده است.
برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد
به‌گزارش زیست آنلاین، از وزارت نیرو، سیدعلی لدنی‌نژاد، با اشاره به وضعیت فعلی آب شرب در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: کاهش باندگی در سال‌های اخیر و تأثیر منفی بر منابع تأمین آب وارد کرده است.
مدیرعامل آبفای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آب چشمه به شدت کاهش یافته و آب چاه نیز به حداقل خود رسیده است، عنوان کرد: به همین دلیل دو حلقه از چاه‌های تأمین آب استان خشک شده است.
وی میزان برداشت آب از منابع زیر زمینی شامل چاه‌ها به میزان ۷۸ درصد، چشمه‌ها ۹ درصد عنوان کرد و گفت: از منابع سطحی مانند سد کوثر جهت تأمین آب شرب شهر دوگنبدان و روستاهای اقماری نیز به میزان ۱۳ درصد برداشت می‌شود.
لدنی‌نژاد از برنامه تأمین آب استان در تابستان جاری سخن گفت و تصریح کرد: منابع کنونی تأمین آب شهرهای استان تعداد ۶۴ حلقه چاه و ۶ دهنه چشمه و همچنین کوثر است.
مدیرعامل شرکت آبفای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تلاش به عمل آمده جهت استفاده از آب رودخانه بشار با تصفیه آن و ورود به مدار بهره‌برداری شهر یاسوج به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر استان و یکی از شهری که بیشترین میزان تنش آبی را دارد، بیان کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه در تابستان جاری بیش از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب وارد شبکه توزیع آب شهر یاسوج خواهد شد.
لدنی‌نژاد با بیان اینکه منابع آب جایگزین برای تأمین آب شرب در شهرهای در دستور کار آبفای استان قرار دارد بیان کرد: در شهر یاسوج در تلاش برای به بهره‌برداری رساندن تصفیه خانه اضطراری آب هستیم.
وی اضافه کرد: در شهر مادوان نیز بهره‌برداری از پروژه انتقال آب تنگ کبوتری در صورت حل اختلاف محلی و تأمین اعتبار نیز در برنامه قرار دارد.
مدیرعامل آبفای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در شهر دوگنبدان نیز افزایش ظرفیت تحویل آب از سد کوثر در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل آبفای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: علاوه بر مدیریت تولید در بحث مدیریت مصرف نیز برنامه ریزی لازم در خصوص کاهش هدر رفت آب و مدیریت شبکه شامل حوداث، جمع آوری انشعابات غیرمجاز، زون بندی و متعادل سازی فشار در قالب به روز رسانی شیرهای فشارشکن، فعالیت‌های فرهنگی در خصوص مصرف بهینه آب در قالب طرح همیار آب، ارائه سخنرانی در محافل عمومی و نمازهای جمع، ارتباط با رسانه‌های جمعی صورت گرفته است.
لدنی‌نژاد با اشاره به میزان منابع آب موجود در کلان شهرهای استان خاطرنشان کرد: در دو شهر بزرگ استان شامل یاسوج و دوگنبدان که در شهر یاسوج منابع تولید چاه، چشمه است و در شهر گچساران آب شرب مورد نیاز شهروندان از چاه‌های عمیق و سد کوثر تأمین می‌شود.
وی اضافه کرد: در شهر یاسوج حداکثر میزان تولید آب ۱۵.۴۱ میلیون مترمکعب در سال بوده که میزان مورد نیاز ۲۰.۵ میلیون متر مکعب است و در شهر گچساران نیز حداکثر میزان تولید آب ۸.۹۹ میلیون مترمکعب می‌باشد که میزان مورد نیاز ۱۰.۱ میلیون مترمکعب است./ منبع: انرژی امروز
 

https://zistonline.com/vdca0uni.49no015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما