تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : 69213
انتقال آب از طریق دریاچه وان ترکیه و از دریای خزر طرح‌های مطالعاتی هستند که مراحل تکمیلی خود را درحال حاضر می گذارند، منتها از نظر قابلیت اجرایی باید چنین طرح هایی را مورد بررسی قرار داد.
طرح انتقال آب از دریاچه وان به ارومیه
به گزارش زیست آنلاین، سید هادی بهادری، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، در خصوص پیشنهاد معاون اول رییس جمهور مبنی بر تامین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از دریای خزر و خارج از کشور، گفت: انتقال آب از طریق دریاچه وان ترکیه و از دریای خزر طرح‌های مطالعاتی هستند که مراحل تکمیلی خود را درحال حاضر می گذارند، منتها از نظر قابلیت اجرایی باید چنین طرح هایی را مورد بررسی قرار داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه باید چگونگی پرداخت هزینه های این طرح ها را مورد بررسی قرار داد، افزود: طرح انتقال آب از دریای وان به دریاچه ارومیه هزینه به مراتب کمتری دارد، زیرا ارتفاع دریاچه وان از دریاچه ارومیه بالاتر است؛ البته این موضوع بستگی به آن دارد که توافقات بین المللی میان ایران و ترکیه دراین خصوص انجام شود، بنابراین این طرح قابلیت اجرایی شدن دارد.

وی با بیان اینکه انتقال آب از دریای خزر نیز قابلیت اجرایی شدن داشته اما هزینه بالاتری دارد، تصریح کرد: به طورحتم دراین زمینه باید آب دریاچه خزر تا ارتفاع به نسبت زیادی پمپاژ شود، دریاچه ارومیه در طراز به نسبت بالاتری در مقایسه با دریای خزر قرار دارد؛ البته هردو طرح پیشنهاد شده قابلیت عملیاتی شدن داشته تنها هزینه آن باید تامین شود.

بهادری با اشاره به دامنه وسیع بحران و احتمال تبدیل شدن دریاچه ارومیه به شوره زار، گفت: اگر این دریاچه تبدیل به شوره زار شده و نمک های آن فرسایش پیدا کند، قطعا بخش هایی از کشور تخریب می شود؛ بنابراین دولت با توجه به این موارد وارد این طرح های مطالعاتی شده هرچند که متاسفانه بد موقع به این مشکل توجه شد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه از احتمال به وجود آمدن بحران در دریاچه ارومیه جلوگیری کرد، افزود: دولت تاکنون اقدامات اولیه را برای حل مشکل دریاچه آغاز کرده اما شرایط متاسفانه سال به سال نامناسب ترمی شود، دولت باید جدی تر نسبت به مشکل دریاچه ارومیه اقدامات لازم را انجام دهد./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcaeuni.49no615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما