تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 69125
پروژه «مدیریت مشارکتی پایدار منابع آب زیرزمینی ISPGWM» در اسفندماه سال گذشته با حضور مشاور ژاپنی پروژه و مشارکت چند دستگاه‌ اجرایی کشور آغاز شد.
مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی با شرکت نمایندگان ژاپنی
به‌گزارش زیست آنلاین، به منظور اجرای پروژه «مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی نشستی به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با هدف ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی متولی پروژه «مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی» (ISPGWM)  با مشارکت و همکاری شرکت مدیریت منابع آب ایران (به نمایندگی از معاونت آب و آبفای وزارت نیرو)، حوزه معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد.
در این نشست مقرر شد تا طی سه سال آینده در دشت‌های نیشابور در استان خراسان رضوی، اسدآباد در استان همدان، رفسنجان در استان کرمان و رفسنجان در استان فارس، توسط شرکت‌های مهندسان مشاور ایرانی، با استفاده از تجارب بین‌المللی به‌ اجرا در آید.
 این آئین با حضور نمایندگان شرکت‌های آب منطقه‌ای خراسان رضوی، همدان، کرمان و فارس و نمایندگان شرکت‌های مهندسین مشاور تحقیقات خاک مهار آب، ری آب، کاوش‌پی مشهد و درود آب جنوب و نیز نمایندگان معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و با شرکت نمایندگان موسسه «مورانو میرای» ژاپن به عنوان تامین کننده کارشناسان خارجی برگزار شد.
ناکاتا  مدیرعامل موسسه مورانو ژاپن یکی از ویژگی‌های مثبت این دوره از مذاکرات را برقراری تفاهم با مشاوران طرح دانست و گفت: این که طرف دولتی کاملاً به‌جدی بودن بحران آب اعتقاد دارد و تلاش می‌کند که برای آن راه حلی اندیشیده شود و خود کشاورزان هم به روشنی این را درک کرده‌اند و این دغدغه در آنها جدی است، که در صورت ادامه بحران آب، آینده کشاورزی آن‌ها چه خواهد شد؟ بسیار مهم است ولی انتظارات دستگاه دولتی از مردم و مردم از دولت باهم همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: تجربه‌ای که سال‌ها کسب کرده‌ایم به ما می‌گوید، اگر یک واسط یا رابطی بین دستگاه دولتی و مردم نباشد که این دو را به‌خوبی و با مهارت به هم پیوند دهد، این پیوند (تعامل موردنظر) شکل نخواهد گرفت.
ناکاتا اظهار داشت: مدیران عامل تعاونی‌های تولید روستایی، مثل این نیروها در روستاها و جاهای دیگر از جمله دستگاه‌های دولتی هم وجود دارند که ما می‌توانیم آن‌ها را به عنوان تسهیل‌گران کلیدی، آموزش دهیم تا بتوانند آن رابطه‌ مؤثر و سازنده که می‌بایستی بین دولت و کشاورزان برقرار شود را، ایجاد کنند، زیرا ساختار اصلی پروژه ما را همین تسهیل‌گران تشکیل می‌دهند.
در ادامه این مراسم وادا با اشاره به این موضوع که این پروژه قرار نیست یک نسخه عاجل و سریع برای مشکل کمبود آب بپیچد، گفت: ما می‌خواهیم به اتفاق یکدیگر روی روشی کار کنیم و مسیر و الگوی جدیدی را برای غلبه بر مشکل به کلیه دست‌ اندرکاران و ذی‌نفعان معرفی نماییم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: وضعیتی که امروزه کشور ایران در موضوع آب به آن رسیده، موضوعی است که در حقیقت ناشی از سبک غلط زندگی است و مطمئن هستم افراد خیلی خوب و خیلی باهوشی وجود داشته‌اند که توانستند ۳۰-۲۰ سال پیش به این موضوع پی ببرند که ایران روزی به این مشکل دچار خواهد شد و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که تلاش کنیم تا این بیمار به وضع عادی برگردد، و طبیعی است که وقتی وزارت نیرو در ایران متولی آب است، روی بحران آب نیز حساس باشد و این موضوع را جدی بگیرد ولی یک چیز را نباید فراموش کنیم که بحران آب ریشه در مصرف بی‌رویه و نادرست آب دارد.
وی با اشاره به اینکه، در زمان کنونی بحران آب به تنهایی معنی ندارد، بلکه بحران آب مساوی با بحران خاک و بحران سایر منابع طبیعی مثل فرسایش خاک هم هست، گفت: لذا بایستی نیروهایی وجود داشته باشند که بتوانند با کشاورزان همفکری ‌کنند که در این پروژه به آنها تسهیل‌گران کلیدی می‌گوییم.
وی مشکلِ منابع آب را به بیماری تشبیه‌ کرد که تشخیص وضعیت این بیمار و این که چطور می‌شود در آن بهبودی ایجاد کرد نیزمند فرصت‌هایی است که آنچه را که اتفاق افتاده، ریشه‌یابی کند و راه حل مناسبی برای حل آن ارائه کند.
این پروژه در مقایسه با تمام پروژه‌هایی که تا الان اجرا می‌شده و کارهای فیزیکی بوده، کاملاً متفاوت است زیرا، با قلب و درک انسان‌ها سر وکار دارد و به همین خاطر در ظاهر چیزی دیده نخواهد شد ولی پروژه و متولیان آن با مردم سر وکار دارند و حتماً بایستی صبر و بردباری لازم را داشته باشند و به طرفشان که مردم هستند، اعتماد کنند و احترام بگذارند.
پروژه‌هایی از این دست که تا کنون اجرا شده‌اند در مقیاس‌های کوچک‌تر بوده و دولت‌ها در آن مشارکت نداشته‌اند. به همین خاطر است که می‌گوییم می‌توانیم الگویی را ایجاد کنیم که برای سایر کشورها هم قابل تعمیم باشد زیراهمه ما می‌دانیم که موضوع بحران آب و کمبود آب،‌ موضوعی نیست که خاص ایران باشد و معتقدیم همانند آن که ایران در گذشته‌های دور، کشوری متمدن بوده و تمدن خودش را به جاهای دیگر صادر کرده است، می‌توان در ایران الگویی برای حل مشکل آب ایجاد و آن را به کشورهای دیگر هم صادر کرد./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdccpsqe.2bqoi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما