تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 69124
امسال، از لحاظ بارندگی در کل سال آبی نسبت به سال گذشته مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که در این زمینه باید صرفه‌جویی‌های لازم انجام گیرد
به برنامه ریزی دراز مدت در بحث منابع آبی نیاز داریم
به گزارش زیست آنلاین، رئیس جمهور، ضمن تبریک سال جدید هجری شمسی به ملت بزرگ ایران، اظهار داشت: خوشحالم در روزهای اولیه سال،نخستین جلسه سران سه قوه در سال جاری برگزار شد. و با بیان اینکه در این جلسه بحث‌های خوبی راجع به تحولات داخلی و بین‌المللی مطرح شد، افزود: همه قوا بر این تأکید داشتند که امروز وحدت و انسجام داخلی بیش از هر زمان دیگر برای ما یک ضرورت است و حل معیشت مردم، کارگران، روستائیان عزیز و همه کسانی که باید به زندگی آنان از لحاظ اقتصادی بیشتر رسیدگی شود، مورد تأکید جلسه بود.

دکتر روحانی افزود: البته امسال، سالی است که از لحاظ بارندگی در کل سال آبی نسبت به سال گذشته مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که در این زمینه هم باید صرفه‌جویی‌های لازم انجام گیرد، الگوهای کشت تغییر کند و بتوانیم با آب کمتر، محصولات زراعی خودمان را ان‌شاء الله آن مقداری که نیاز کشور است با برنامه‌ریزی دقیق‌تری ، تولید کنیم.

وقتی رییس جمهور در دو روز متوالی و در دودیدار مهم در خصوص مشکلات آبی کشور سخن می گوید، مشخص می‌شود که ایشان کاملا به مشکل پیش روی کشور واقف هستند.

بر اساس آخرین آماری که شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر کرده است از اول مهر ماه سال ۱۳۹۶ تا اول فروردین سال ۱۳۹۷، یعنی در بهترین زمان و فصل بارش در ایران، بارش‌ها فقط در سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل مثبت بوده است و در بقیه استان‌های کشور بارش‌ها منفی بوده و از سویی بر اساس همین آمار، بیش از ۴۱ درصد از کشور با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

از سویی با شروع فصل گرمای زودرس در بسیاری از مناطق ایران، نیاز آبی این مناطق نیز بیشتر خواهد شد و در نتیجه تنش آبی هم افزایش خواهد یافت.

 رییس جمهور در هر دو دیدار بر صرفه جویی در مصرف آب و تغییر الگوی کشت اشاره داشتند.

البته واضح است که صرفه جویی در مصرف آب و تغییر الگوی کشت برنامه‌های مقطعی و مخصوص یک فصل خاص نیستند. بلکه این اجرای این دو نیازمند برنامه ریزی دراز مدت در بحث منابع آبی و تغییر فرهنگ مردم است.

و صد البته که این هر دو نیاز به تخصیص بودجه جداگانه برای انجام فرآیندهای مربوط به هر کدام از این برنامه‌ریزی‌هاست.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال جاری تولید ملی به عنوان اساس مطرح است، خاطرنشان کرد: دولت بر توسعه اشتغال و مبارزه با فقر به عنوان دو اصل تأکید دارد که در بودجه تقدیمی مجلس هم بر همین دو اصل تأکید شده و ان شاء الله با همکاری قوای دیگر این روند و این راه را ادامه خواهیم داد.

توسعه اشتغال و مبارزه با فقر هیچ گاه از بحث منابع آب و تامین آب جدا نبوده و برعکس نیازمند توجه بیشتر دولت بر تامین آب به عنوان اصلی‌ترین عامل ایجاد شغل و فقرزدایی از جامعه به ویژه از در استان‌های محروم و کم آبی چون استان‌های جنوب شرقی و جنوبی ایران است.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به اینکه نامگذاری سال ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نیز یکی دیگر از موضوعات جلسه امروز سران قوا بود، گفت: کمک به تولیدات داخلی، بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی که توان و قدرت رقابت کافی داشته باشند، بازاریابی مناسب در منطقه و جهان برای کالاهای ایرانی، فرهنگ سازی لازم در این زمینه و همچنین کنترل واردات بی‌رویه و بویژه مبارزه با قاچاق کالا می‌تواند به عنوان اصولی باشد که به تولیدات داخلی ما کمک کند./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcba8b0.rhb95piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما