تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 69123
کشت و برداشت هندوانه دیم از حدود ۳۰۰ سال پیش تاکنون در منطقه کویری آران و بیدگل، بدون آبیاری و با روش دیم انجام می شود.
 آغاز کشت هندوانه دیم در کویر خشک آران و بیدگل
به گزارش خبرنگار مهر، حسین فتاحی، مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل، صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشت هندوانه دیم در شهرستان کویری آران و بیدگل در دو منطقه سنبک و چاله چهار طاقی در سطح ۱۳ هکتار آغاز شده است.

 وی با اشاره به اینکه کشت هندوانه دیم معمولا در مناطق پر آب انجام می شود و هیچ سنخیتی با کویر خشک و سوزان ندارد، ابراز داشت: کشت و برداشت هندوانه دیم از حدود ۳۰۰ سال پیش تاکنون اتفاق جالبی در منطقه کویری آران و بیدگل است که کشت این محصول با نیاز آبی زیاد بدون آبیاری و با روش دیم انجام می شود.

 مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل دلیل اقدام کشاورزان منطقه کویر آران و بیدگل به کشت هندوانه دیم رابالا بودن سطح آب زیرزمینی در این مناطق دانست و تاکید کرد: در چاله های سنبک و چهار طاقی با کندن چاله هایی به عمق کمتر از یک متر به آب می رسیم و کشاورزان از ۳۰۰ سال پیش تاکنون با کندن چاله هایی به کشت هندوانه دیم می پردازند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از ۲۰۴ چاله مفروض، ۱۰۳ چاله در مناطق سنبک و چهار طاقی برای کشت هندوانه دیم فعال است که این چاله ها با کاربری کشاورزی دیم و با بهره گیری از ذکاوت ساکنان این منطقه در گذشته های دور ایجاد شده است.

فتاحی تصریح کرد: هر سال در اوایل فروردین ماه زمین های چاله مسطح و آماده کشت تخم هندوانه شده و کشاورزان شروع به کشت می کنند و همچنین برای جلوگیری از ورود حیوانات موذی و به دنبال آن تخریب زمین و محصول دور تا دور آن را فنس کشی و با تور محصور می کنند، بعد از آن زمین کشاورزی به حال خود رها شده و در اوایل تیرماه اولین هندوانه ها به دست می آید.

وی گفت: آب بیشتر هندوانه های تولیدی در چاله های سنبک و چهار طاقی، قند بسیار پایین تر از هندوانه های معمولی دارد و مناسب برای برخی از بیمارهای خاص مانند دیابت و دستگاه گوارش است که این موضوع از جمله ویژگی های خاص هندوانه های دیم تولیدی در آران و بیدگل است.

 مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل مهمترین تفاوت و ویژگی خاص هندوانه های دیم آران و بیدگل را هدایت بذر هندوانه به سمت آب و تولید هندوانه ارگانیک بدون استفاده از کود شیمیایی ذکر کرد و گفت: در کشت معمولی هندوانه آب به سمت بذر هدایت و از کودهای شیمیایی استفاده می شود.

https://zistonline.com/vdcae6ni.49nou15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما