تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 69119
از اول مهرماه سال ۹۶ تاکنون، تراز آب دریاچه ارومیه ۳۸ سانتی متر افزایش پیداکرده است که این افزایش، باعث شده تا در این مدت حدود ۷۶۰ میلیون مترمکعب به آب این دریاچه افزوده شود.
تراز آب دریاچه ارومیه ۳۸ سانتی متر افزایش پیداکرده است
خلیل ساعی، مدیرکل بحران آذربایجان شرقی، در پاسخ به سوالی در رابطه با اخبار اعلامی در رابطه با آمار خسارت احتمالی تندباد در آذربایجان شرقی، اظهار داشت: تاکنون آمار مختلفی در این رابطه به مدیریت بحران استان واصل‌شده است که عمدتا شامل کنده شدن درختان، واژگونی تیرهای برق، تخریب دیوار و سقف برخی از مساجد و کارخانه‌ها در شهرستان‌ها و روستاها بوده و ارقام مختلفی از خسارت احتمالی ۵۰ و یا ۲۰۰ میلیون تومانی به تأسیسات زیربنایی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اینکه این حوادث خسارت جانی در پی نداشته است، افزود: به‌جز اینکه شهرستان شبستر، دو نفر در جریان پرواز با پاراگلایدر براثر شدت تندباد سقوط کردند که منجر به کشته شدن یک نفر از سرنشینان و زخمی شدن همراه وی شد.

مدیرکل بحران آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه این تندباد امروز نیز در استان فعال خواهد بود، گفت: بارش شب گذشته باران در تبریز توانست تا اندازه بسیاری از غلظت ذرات معلق هوا کم کند و روز گذشته پس از صحبت با اداره کل هواشناسی استان، اعلام کردند که این تندباد امروز نیز در استان فعال خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تائید تصاویر وقوع طوفان نمکی در استان، افزود: بنده نیز این تصاویر را دیده‌ام اما تاکنون گزارش رسمی مبنی بر اینکه طوفان نمکی از دریاچه ارومیه به آذربایجان شرقی منتقل‌شده باشد، واصل نشده است.

حدود ۷۶۰ میلیون مترمکعب به آب دریاچه ارومیه افزوده شود

ساعی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تراز آب دریاچه براثر بارش‌های اخیر مثبت بوده و آمار و اطلاعات چهارم فروردین‌ماه حکایت از یکسان بودن سطح تراز آب دریاچه ارومیه در مقایسه با همین زمان در سال گذشته دارد.

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به لحاظ سطح و وسعت در اندازه ثابتی قرار دارد. افزود: از اول مهرماه سال ۹۶ تاکنون، تراز آب دریاچه ارومیه ۳۸ سانتی متر افزایش پیداکرده است که این افزایش، باعث شده تا در این مدت حدود ۷۶۰ میلیون مترمکعب به آب این دریاچه افزوده شود.

 نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه در صورت تداوم بارش‌ها، بستر برای انتقال آب به پیکره دریاچه آماده است، گفت: زمانی بخش عمده بارش‌ها در دشت‌ها، به‌سرعت تبخیر می‌شد، اما اکنون با لایروبی مسیرها و اجرای برنامه دولت در راستای رهاسازی آب پشت سدهای اطراف دریاچه ارومیه باعث شده است تا تراز دریاچه افزایش یابد.

 وی ادامه داد: انشا الله اگر بارش‌های بهاره صورت بگیرد، تراز دریاچه ۳۰-۴۰ سانتی‌متر افزایش خواهد یافت، در غیراینصورت از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به دلیل افزایش دما و تبخیر آب، امکان کاهش سطح آب دریاچه وجود دارد./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcf1ydv.w6d1yagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما