تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 69116
توسعه شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب تهران، از اولویت‌های کاری شرکت آبفای استان تهران می باشد.
تامین پایدار آب مورد نیاز شهروندان استان تهران در اولویت قرار گرفت
به گزارش زیست آنلاین، محمد پرورش مدیرعامل آبفای استان تهران به محورهای کلی برنامه‌های این شرکت در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و بر اساس تعهدات‌مان میزان هدررفت آب در شبکه را بیش از پیش کاهش دهیم.

وی توسعه شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب تهران را از دیگر اولویت‌های کاری شرکت در سال جاری برشمرد و افزود: در کنار این موارد تلاش داریم در سال ۹۷ تعداد ۳۰ سامانه ذخیره و توزیع اضطراری آب در تهران راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد در سال ۹۷ تلاش شبانه‌روزی برای تامین پایدار آب مورد نیاز شهروندان استان تهران نیز مانند سال‌های گذشته سرلوحه کار ما خواهد بود.

پرورش به تببین نحوه فعالیت این شرکت در سال ۹۶ پرداخت و افزود: سال گذشته برای این مجموعه در حالی سپری شد که توانستیم اقدامات قابل توجهی در دو حوزه آب و فاضلاب را به ثمر بنشانیم؛ بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای مختلف استان تهران مانند اسلام‌شهر، پردیس، پرند، پیشوا و... گام موثری در بهبود وضعیت جمع‌آوری، تصفیه پساب و همچنین حفظ محیط زیست استان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه از رهگذر تصفیه فاضلاب می‌توان علاوه بر حفظ محیط زیست، از آلودگی منابع زیرزمینی آب نیز جلوگیری کرد، ادامه داد: در بخش آب هم توانستیم طرح ارتقای کیفیت آب جنوب تهران یا همان طرح سلامت را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: این طرح، بخشی از طرح جامع آب‌رسانی تهران است که شامل ٢١ کیلومتر خط انتقال است و با اجرای آن تمام نقاط تهران از نظر کیفیت آب «سبز» شده است و هیچ دغدغه‌ای از نظر کیفیت آب به‌ویژه در مناطق جنوبی تهران وجود ندارد.

پرورش به تشریح جزییات طرح یاد شده پرداخت و گفت: در بخش نخست طرح سلامت از شمال غرب تهران هزار و ۶۰۰ لیتر آب بر ثانیه از تصفیه‌خانه شماره دو (کن) به جنوب غرب تهران و مخزن فرودگاه مهرآباد و یافت‌آباد منتقل می‌شود و چون این انتقال به صورت ثقلی است، فشار آب در مخزن کاهش می‌یابد و سپس وارد شبکه آب‌رسانی جنوب تهران می‌شود.

وی افزود: در بخش دوم این طرح نیز در شرق تهران حدود هزار لیتر آب در ثانیه پس از عبور از مناطق هاشم‌آباد، منصور، نباتی و نبرد به مخزن ۱۶ سلیمانیه وارد‌ می‌شود. به این ترتیب در طرح سلامت، آب تصفیه‌شده از تصفیه‌خانه شماره دو در غرب و تصفیه‌خانه شماره هفت در شرق تهران وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: این شرکت در سال ۹۶ در چارچوب خدمات‌رسانی بهینه به شهروندان استان تهران اجرای ۸۲۰ کیلومتر انواع خطوط انتقال و شبکه آب و فاضلاب در اندازه‌های ۹۰ تا دو هزار میلی‌متر، احداث ۵۴ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب آشامیدنی، احداث هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ساعت ایستگاه پمپاژ، حفر و تجهیز ۶۰ حلقه چاه آب شرب، احداث دو هزار و ۱۲۴ مترمکعب بر ساعت تصفیه‌خانه آب و دو هزار و ۷۸۵ مترمکعب بر ساعت تصفیه‌خانه فاضلاب را با موفقیت به اتمام رساند.

پرورش که مسئولیت ریاست کارگروه سیل و شریان‌های حیاتی پایتخت را بر عهده دارد به تشریح اقدامات صورت گرفته در این بخش اشاره کرد و افزود: در سال گذشته توانسته‌ایم دو سامانه ذخیره و توزیع اضطراری آب را در دو نقطه زرگنده و سنگلج راه‌اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سامانه‌ها می‌توانند در شرایط بحرانی و اضطراری مانند زمین‌لرزه که شبکه توزیع آب شهری با مشکل مواجه می‌شود به مدت سه روز آب مورد نیاز شهروندان را تامین کنند و با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته قرار است ۴۰۰ سامانه آب‌رسانی اضطراری در دوره‌ای سه‌ساله در تمامی محلات شهر تهران راه‌اندازی شود.

مقاوم‌سازی تاسیسات حیاتی آب پایتخت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه مقاوم‌سازی تاسیسات حیاتی آب پایتخت از سال‌های گذشته در حال انجام و تکمیل است، گفت: در کنار این اقدامات، شرکت آب و فاضلاب استان در حوادث مختلفی نظیر مهار آتش‌سوزی ساختمان شرکت برق حرارتی نیز فعالانه نقش داشت تا این حادثه با کم‌ترین خسارات رفع شود.

پرورش همچنین به تشریح موفقیت‌های جهانی این شرکت در گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته این مجموعه موفق به دریافت دو جایزه بین‌المللی بنیاد جهانی انرژی بابت اجرای طرح ارتقای کیفیت آب شرب جنوب تهران و طرح تولید برق از طریق شیرهای فشارشکن شبکه آب تهران به آبفای استان تهران شده است.

وی از جزئیات طرح تولید برق از طریق شیرهای فشارشکن شبکه آب تهران سخن به میان آورد و گفت: این طرح دارای رویکرد تحقق علمی و عملی شعار اقتصاد مقاومتی، توسعه و تقویت به‌کارگیری توربین‌های کوچک برق‌آبی در خطوط آب شهری است و در سطحی فراتر از خاورمیانه اجرا شده است و با دست‌یابی به این فناوری بومی، ایران در رده پنج کشور برتر دنیا که صاحب فناوری مشابه هستند قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: سامانه تنظیم فشار و تولید توان در خطوط آب شهری در دو بخش خطوط توزیع و انتقال با هدف تحقق اهداف استحصال انرژی، کاهش زمان‌های اوج مصرف(پیک‌سایی) و مدیریت فشار، اجرا شده است که از مزایای ویژه به‌کارگیری این سامانه می‌توان به مواردی مانند تولید میزان قابل توجه انرژی پاک، کاهش بار تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی به‌ویژه در ساعات پرمصرف، کاهش تلفات و آزادسازی ظرفیت خطوط انتقال انرژی، جلوگیری از هدررفت آب و انرژی و افزایش بازده تولید و فرصت مناسب برای تسویه بدهی‌های بخش آب به صنعت برق اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: هم‌چنین ایجاد استقلال از شبکه برق سراسری برای تاسیسات کلیدی و افزایش تاب‌آوری و پایداری، امکان بهینه‌سازی تاسیسات و مدیریت هوش‌مند فشار و جریان در شبکه آب از دیگر مزایای این سامانه شهری است.

پرورش در پاسخ به این سوال که این شرکت چه همکاری‌های با نهادهای بین‌المللی به موجب ابعاد اقدامات و موفقیت‌های کسب شده جهانی داشته‌ است، گفت: مجموعه با بخش‌های مرتبط سازمان ملل در چارچوب سیاست‌های وزارت نیرو همکاری دارد که در آخرین همکاری توانستیه‌ایم با دفتر اسکان بشر سازمان ملل تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنیم.

وی در پایان گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه تأمین چارچوبی برای همکاری در زمینه‌های حرفه‌ای و آموزشی در خصوص مدیریت آب و فاضلاب و همکاری با تمرکز بر توسعه شهری پایدار و سبز، آموزش و پرورش، مدیریت پایدار آب، زیرساخت و تسهیلات آب و بهداشت، بهره‌وری و کارایی آب، مدیریت کیفیت آب، حساب‌داری آب و حساب‌رسی آب و مقررات ایمنی آب بود./ منبع: ایلنا

https://zistonline.com/vdccesqe.2bqos8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما