تاریخ انتشار :جمعه ۳ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 69097
آمریکایی ها ابزاری برای استخراج آب از هوا ابداع کرده‌اند که حتی قادر است در بیابان هم آب استخراج کند.
 در بیابان هم  می توان از هوا، آب استخراج کرد
به گزارش زیست آنلاین، پژوهشگران دانشگاه "ام‌آی‌تی" (MIT) و " دانشگاه کالیفرنیا، برکلی" (UC Berkeley)، ابزاری را ابداع و آزمایش کرده‌اند که حتی در خشک‌ترین اقلیم‌ها می‌تواند آب را از هوا استخراج کند.

با این که چنین روشی برای خارج کردن آب از هوا وجود دارد، بیشتر آنها با محدودیت‌هایی همراه هستند. این روش‌ها معمولا تا ۵۰ درصد رطوبت نیاز دارند و بعضی از آنها برای کار کردن، انرژی زیادی می‌طلبند.

با وجود این، نسخه آخر این ابزار جدید، بدون نیاز به انرژی، فعال می‌شود و می‌تواند در مناطقی که حتی تا ۱۰ درصد رطوبت دارند، کار کند.

هسته اصلی این ابزار، ماده‌ای به نام "چهارچوب فلزی- آلی" (MOF) است. این ماده از مولکول‌هایی ساخته شده که ماده فوق متخلخلی با حجم زیادی از سطح در بر دارد و بر اساس آنچه از این چهارچوب فلزی- آلی درست می‌شود، می‌تواند تمایل زیادی به آب داشته باشد؛ به این معنا که آب را جذب می کند.

در آزمایش چهارچوب فلزی- آلی مشخص شد که این ماده قادر است آب را از هوا استخراج و آن را در منافذ خود ذخیره کند. این فرآیند در طول شب صورت می‌گیرد. سپس در هنگام روز، از نور خورشید برای رها کردن آب و از یک کندانسور برای جمع کردن آب استفاه می‌شود.

این سیستم کاملا کنش‌پذیر است و گروه سازنده آن، نشان داد که این اختراع می‌تواند حتی در اقلیم خشک آریزونا کار کند.

نتایج این پژوهش در مجله " Nature Communications" به چاپ رسید./ منبع: خبرآنلاین

https://zistonline.com/vdca0wni.49noo15kk4.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما