تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : 68106
معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ در دیدار وزیر امور خارجه در باره مقابله با طوفان های گرد و غبار آسیا و اقیانوسیه از جمله غرب آسیا، در چارچوب حفظ محیط زیست و مقابله با بلایا گفت وگو کرد.
دیدار ظریف و معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی اسکاپ
به گزارش زیست آنلاین، خانم «شمشاد اختر» معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه(اسکاپ) امروز –چهارشنبه – در تهران با محمدجواد ظریف دیدار و در باره موضوعات مختلف منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله ضرورت استفاده از ظرفیت های منطقه ای و قدرت های نوظهور منطقه برای بسط همکاری ها در حوزه های اقتصادی و زیرساخت ها، گسترش و تعمیق همکاری های تجاری و سرمایه گذاری در سطح آسیا نیز گفت و گو کردند.
ابراز نگرانی از تضعیف چندجانبه گرایی، تخریب نهادها و ترتیبات بین المللی و منطقه ای و ایجاد چالش های جدی در این خصوص و ضرورت ابتکار عمل های لازم از سوی نظام ملل متحد از جمله اسکاپ برای مدیریت و پیشگیری از آسیب ها و خسارات اینگونه چالش ها در سطح قاره کهن، از دیگر محورهای گفت و گوی ظریف و شمشاد اختر بود.
در این دیدار همچنین دو طرف پیرامون همکاری و حمایت جمهوری اسلامی ایران از برنامه های اسکاپ در راستای تحقق اهداف توسعه ای و راه اندازی مرکز مدیریت اطلاعات بلایای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) بعنوان یکی از نهادهای فرعی اسکاپ در تهران تبادل نظر کردند.
ظریف و معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین در خصوص توسعه و اجرای برنامه کار اسکاپ در زمینه مقابله با طوفان های گرد و غبار آسیا و اقیانوسیه از جمله غرب آسیا، در چارچوب حفظ محیط زیست و مقابله با بلایا، مورد گفت وگو کردند. 

به گزارش ایرنا، شمشاد اختر معاون دبیر کل سازمان ملل متحد برای حضور در دومین نشست شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (APDIM)که روز سه شنبه در تهران برگزار شد به ایران سفر کرده است.
در این نشست دو روزه که با حضور ۴۰ نفر از نمایندگان ۲۵ کشور عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای منطقه آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر در خصوص بلایای طبیعی منطقه از جمله زلزله، گرد و غبار، سیل و روش های مقابله با آنها پرداختند.
مرکز اپدیم با محوریت اهداف بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران و با تلاش‌های پیگیرانه سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاری وزارت امور خارجه، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان نقشه‌برداری و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در همکاری با اسکاپ و با هدف جذب کمک‌های فنی و بهره‌مندی از امکانات سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد اعتمادسازی و معرفی توانمندی‌های کشور و تعامل با کشورهای منطقه ایجاد شده است.
تأسیس مرکز منطقه‌ای اپدیم در تهران در شصت و هفتمین اجلاس اسکاپ در سال ۲۰۱۱ با اجماع کشورهای عضو اسکاپ طی قطعنامه ای مصوب شد و در سال ۲۰۱۵ برنامه راهبردی، اساسنامه آن مورد تصویب قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، کاهش تلفات، خسارات و آثار منفی بلایای طبیعی از طریق تقویت مدیریت اطلاعات حوادث و بلایا در آسیا و اقیانوسیه، تقویت توانایی‌ها و ظرفیت‌های فنی و سازمانی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرپذیری بلایا و اجرای چارچوب توافق سندای در خصوص افزایش مقاومت پذیری در برابر بلایای طبیعی و کمک به تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌های منطقه‌ای میان کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها و دستیابی به اهداف توسعه هزاره، از جمله اهداف مرکز اپدیم خواهد بود. 

 

 

 

https://zistonline.com/vdcai6ni.49naw15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما