تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : 68019

دانشگاه به کمک آب بيايد

(محمد فاضلي – عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي)
همه مي‌دانند که وضعيت منابع آب کشور در شرايط مناسبي نيست و براي درمان دردهاي آن به مشارکت همه مردم اين سرزمين نياز است.
دانشگاه به کمک آب بيايد
به گزارش زیست آنلاین، وزير نيرو – رضا اردکانيان – ابتدا با ارائه برنامه‌اي که انديشه‌هايي متفاوت از گذشته مديريت منابع آب در آن آشکار بود آغاز کرد، سپس در مصاحبه‌اي نشان داد که ايده‌هايش متفاوت از گذشته و تحت تأثير تجربه داخلي و بين‌المللي اوست. رضا اردکانيان سپس انتخاب مدير کل روابط عمومي وزارت نيرو را به شيوه‌اي کاملاً نامعمول در ايران از طريق فراخوان عمومي انجام داد. من که همواره از ايده «دولت موفقيت‌هاي کوچک‌» حمايت کرده‌ام، هر سه اقدام او را نوآوري‌هايي در راستاي کسب «موفقيت‌هاي کوچک» مي‌دانم که البته مؤثر و اميدبخش هستند. 
 وزير نيرو چهارمين اقدام خود را نيز با اعلام عمومي برگزاري «هم‌انديشي با متخصصان علوم آب و محيط‌زيست» آغاز کرده است (نگاه کنيد به: https://goo.gl/WnMrt۲) و در مقدمه فراخوان نوشته شده است: وضعيت مديريت منابع آب و محيط‌زيست کشور به‌ گونه‌ای است که ضرورت دارد همه متخصصان – بالاخص جامعه دانشگاهی کشور – براي بررسی، ارائه راهکارها و اجرای آن‌ها به منظور تعديل مشکلات و گشودن چشم‌انداز روشنی براي آينده مشارکت کنند. اين مهم با توجه به ضرورت «تغيير رويکرد» در مديريت منابع آب، اهميتي دوچندان مي‌يابد. وزارت نيرو در نظر دارد با هدف پي‌ريزی زمينه‌های تعامل مؤثر و مستمر وزارت نيرو و مديريت بخش آب کشور با متخصصان اين حوزه، اولين اجلاس «هم‌انديشی با متخصصان علوم آب و محيط‌زيست» را برگزار نمايد.
 وزارت نيرو از استادان متخصص علوم آب و محيط‌زيست خواسته شده است «متون سياستي» درباره مسائل آب کشور را در زمينه چهار بسته موضوعي به ايميل دبيرخانه اين هم‌انديشي (ejlas@moe.gov.ir) ارسال کنند. اين رويکرد به دانشگاه با ايده‌هاي ذکرشده در برنامه اردکانيان براي جلب مشارکت همه ذينفعان به حل مسأله آب، سازگار است. او اکنون دانشگاه را براي ايده‌پردازي، اجماع‌سازي و ساختن شبکه‌اي از انديشمندان به منظور بررسي و رفع مسائل بنيادين آب کشور به مشارکت فراخوانده است. 
 بسته‌هاي موضوعات اين فراخوان نشان مي‌دهد همه علوم مرتبط با آب و محيط‌زيست،‌ از حوزه مهندسي تا اقتصاد و علوم اجتماعي دعوت به مشارکت شده‌اند. مي‌توانيم بي‌اعتماد باشيم و تصور کنيم اين هم اقدام نمايشي ديگري است و راه به جايي نمي‌برد؛ اما وزير نيرو با پيش بردن فراخوان عمومي براي انتخاب مدير کل روابط عمومي وزارت نيرو نشان داده است که اهل کار جدي است. ما مي‌توانيم به فراخوان او پاسخ مثبت دهيم، همه ايده‌هاي خود براي بررسي و رفع مسائل آب کشور را با وزارت نيرو و وزيرش به اشتراک بگذاريم، و عميقاً به جاي در کنار ايستادن و انتقاد کردن، وارد گود شويم و به حل مسائل کمک کنيم. 
 دانشگاهيان و متخصصان علوم آب و محيط‌زيست مي‌توانند وارد شوند و نه هم‌چون مشارکت در کنفرانسي از جنس آن‌چه معمولاً در دانشگاه‌ها برگزار مي‌شود، بلکه با جديت و از سر دغدغه براي حل مسائل کشور به کمک آب بيايند. اين آزموني براي دانشگاه و يک بخش دولت است تا بدانند چگونه مي‌توانند با يکديگر مشارکت و همکاري کنند، اعتماد بسازند، ايده بپرورانند، و در کنار يکديگر به ساختن ايران و رهانيدن آن از چرخه ناکارآمدي و زوال کمک کنند. 
 فرصت ارسال متون سياستي براي اين هم‌انديشي تا ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ است. معناي «متن سياستي» (نوشته‌اي با ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه) و شيوه نگارش آن در وبسايت فراخوان (https://goo.gl/WnMrt۲) توضيح داده شده است. 
 

https://zistonline.com/vdcdnz09.yt0jf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما