تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۳
کد مطلب : 67090
مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری فاضلاب شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب پساب در کشور تولید می شود.
تولید سالانه یک میلیارد متر مکعب پساب
به گزارش زیست آنلاین،،بهمن وکیلی با بیان اینکه تا نیمه اول سالجاری حدود ۱۸۴ تصفیه خانه فاضلاب شهری در مدار بهره برداری است که با فرآیندهای ساده و پیچیده مختلفی در امر تصفیه فاضلاب به فعالیت مشغول هستند، افزود: این ۱۸۴ تصفیه خانه سالانه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده تولید می کنند. آمارها نشان از آن دارد که تا پایان شهریورماه سال ۹۶ حدود ۴۷.۶ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش تاسیسات فاضلاب هستند.

وکیلی با اشاره به اینکه تعداد تصفیه خانه ها و جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه های فاضلاب کمتر از جمعیت تحت پوشش تاسیسات فاضلاب هستند، ‌اظهار داشت: تاسیسات شامل حالت کلی شبکه و تصفیه خانه می شود، لذا تصفیه خانه ها حدود ۱۸.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش می دهند یعنی حدود ۳۱ تا ۳۲ درصد جمعیت شهری تحت پوشش تصفیه خانه های فاضلاب هستند.

وی ادامه داد: حجم پساب تولیدی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعبی سالانه، متعلق به جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه ها است که پس از تصفیه وارد چرخه مصرف می شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه این تعداد تصفیه خانه و تاسیسات فاضلاب را اگر بخواهیم به شهرهای کشور تعمیم دهیم حدود ۲۹۵ شهر را شامل می شود، افزود: در ۲۹۵ شهر کشور تصفیه خانه وتاسیسات فاضلاب داریم ولی در روستاها این رقم بسیار کمتر است، زیرا احداث سامانه های فاضلاب در روستاها دیرتر آغاز شده و اجرای آن نسبت به شهرها عقب تر است و جمعیت روستایی برخوردار از تاسیسات فاضلاب در مقایسه با جمعیت شهری برخوردار از این سامانه به کمتر از نیم درصد می رسد.

این مقام مسوول با بیان این مطلب که رشد سامانه های فاضلاب در شهر ها بیشتر بوده است،افزود: برخی از شهرهای کشورمان مانند اصفهان و تهران از دهه ۴۰ دارای تصفیه خانه و شبکه های فاضلاب بودند ولی در سال های اخیر رشد برخورداری بسیار سریعتر بوده و تعداد شهرهای بیشتری را تحت پوشش تاسیسات فاضلاب قرار داده است.

به گزارش مهر، وکیلی با بیان اینکه پساب های تصفیه شده در بخش های کشاورزی،‌ صنعت، آبیاری فضای سبز و تغذیه سفره های آب زیرزمینی و آبخوان ها مصرف می شوند، افزود: در کشور ما بیشترین سهم استفاده از پساب در بخش کشاورزی به میزان ۵۷ درصد پساب تولیدی است و پس از آن تخلیه به آب های پذیرنده سطحی مانند رودخانه ها قرار دارد و مابقی به بخش صنعت، ‌تغذیه آب خوان ها، آبیاری فضای سبز و سفره های زیرزمینی تعلق دارد. از کل آبی که در منازل استفاده می کنیم، بطور میانگین ۷۰ درصد آن تبدیل به فاضلاب می شود.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcbggb0.rhbz9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما