تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : 66800
وزیر نیرو گفت: بایستی برای قطره قطره آب موجود، برنامه داشته باشیم که اگر چنین اقدامی را انجام ندهیم، صِرف انتقال آب مشکلی را حل نخواهد کرد.
وضعیت منابع آبی خوب نیست
به گزارش زیست آنلاین، رضا اردکانیان در حاشیه پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت با تاکید بر اینکه تاکنون وضعیت بارندگی‌های کشور مطلوب نبوده است، عنوان کرد: بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت، ۵۰ درصد کاهش داشته است که امیدواریم با بارش‌های فصل زمستان، خشکی سه ماه گذشته جبران شود.

وی به زلزله اخیر شهر ملارد و تاثیرات آن بر استان تهران اشاره کرد و افزود: خوشبختانه بر اثر زلزله رخ داده، تاسیسات آب و برق استان تهران مشکل جدی پیدا نکرده است و تنها مشکلات کوچکی در نیروگاه منتظر قائم و یکی از پست‌های کوی فراز به وجود آمده بود که به سرعت رفع مشکل شد.

وزیر نیرو گفت: با وجود اینکه وضعیت منابع آبی خوبی نیست، بارش‌ها در کشور کم است، در چرخه بلند خشکسالی قرار داریم و در مواجهه با تغییرات اقلیم هستیم؛ اما کماکان امیدواریم شرایط بهبود پیدا کند؛ چرا که ما می‌توانیم به اصلاح روش‌هایمان در مصرف آب، متکی باشیم و با کمک مردم، بر این چالش غلبه کنیم؛ اما مهم تر از آب، باید به مسئله زلزله توجه کنیم.

وی زلزله را تهدیدی جدی تر از آب برای کشور دانست و افزود: زلزله یک وضعیت گریزناپذیر در کشور ما است و گسل‌های متعددی در این کشور وجود دارد. دانش و تجربه امروز دنیا به گونه‌ای است که می‌توان بر این چالش غلبه کرد؛ ولی شرط اصلی این است که ما موضوع ایمن سازی کشور را از دستور کار خارج نکنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو به شکلی جدی، ایمن سازی سیستم‌ها و سازه‌های آب و برق را در دستور کار قرار داده است، به موضوع انتقال آب بین حوضه‌ای اشاره کرد و گفت: هیچ انتقال آبی از یک نقطه به نقطه دیگر، تمام مسائل نقطه مقصد را حل نخواهد کرد؛ مگر اینکه ما برای مصرف درست به صورت جدی وارد میدان شویم.

وزیر نیرو تاکید کرد: هیچ عدم انتقالی از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر هم، مسائل نقطه مبدا را حل نخواهد کرد، چراکه در نقطه ابتدایی مشکلات زیادی وجود دارد که با صرف بحث عدم انتقال آن مشکلات حل نخواهد شد.

وی بر لزوم آمایش سرزمین آب محور تاکید کرد و گفت: ما در هر دو میدان یعنی هم در حوزه‌های پر آب و هم در حوزه‌های خشک، نیمه خشک و کم آب باید به صورت جدی وارد موضوع مدیریت مصرف شویم و برای قطره قطره آب موجود برنامه داشته باشیم. اگر چنین اقدامی را انجام ندهیم صرف انتقال آب مشکلی را حل نخواهد کرد.

به گزارش مهر، وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های وزارت نیرو برای نیروگاه‌های جدید، گفت: راهکارهای خوبی همچون تبصره ۱۸ و ۱۹ در لایحه بودجه ۹۷ برای این امر در نظر گرفته شده که به وزارت نیرو کمک‌های زیادی خواهد کرد تا مشکلی برای به مدار آوردن نیروگاه‌های که تعهد کرده‌ایم نداشته باشیم.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcjyoem.uqemyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما