تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 66406
مدیر کل دفتر مدیریت منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه ارومیه بدون مشارکت دستگاه‌های مرتبط و بدون کاهش مصرف آب در بخش‌های مختلف امکان نخواهد داشت.
300 میلیون مترمکعب آب از سدها به‌سوی دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، مدیر کل دفتر مدیریت منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه گفت: در سال آبی جاری ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه به‌سوی دریاچه ارومیه رها سازی انجام می‌شود.
"سید مرتضی موسوی" مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) با بیان اینکه در سال جاری سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌خوبی مدیریت شده‌اند و میزان اعمال صرفه‌جویی لازم را با ۳ درصد عقب ماندگی نسبت به تحقق اهداف، به میزان ۲۱ درصد اجرایی کرده‌اند، گفت: بایستی در مباحث جلوگیری از برداشت غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز آب‌های سطحی اهتمام بیشتری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه، بجز وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بایستی سایر دستگاه‌های دولتی استانی و محلی و مردم به ویژه کشاورزان نیز در این امر اهتمام داشته باشند، اذعان داشت: دریاچه ارومیه بدون مشارکت دستگاه‌های مرتبط و بدون کاهش مصرف، احیا نخواهد شد.
موسوی با اشاره به اینکه سال گذشته متوسط بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه ۲۰۸ میلیمتر بوده که نسبت به سال ماقبل خود ۳۶ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت نیز ۲۴ درصد کاهش داشته و در وضعیت نامناسبی برای احیای دریاچه بوده و از سویی مصوبات دولت نیز به‌خوبی اجرایی نشده است، افزود: این کاهش بارش و عدم اجرای پروژه‌ها در حد هدف‌گذاری شده باعث شد تراز دریاچه ارومیه با کاهش شدیدی مواجه شود.
وی با بیان اینکه حجم آبگیری سدهای این حوضه در زمان کنونی ۵۲۰ میلیون متر مکعب است در حالی‌که سال گذشته در چنین زمانی ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده پشت سدها بوده است، افزود: در زمان حاضر ۳۱ درصد مخازن سدهای منطقه اشباع شده و ۶۹ درصد حجم مخازن خالی است.
مدیر کل دفتر مدیریت منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه در خصوص بارش‌ها با اشاره به اینکه بارش‌های این حوضه از ابتدای مهرماه تاکنون نسبت به سال قبل با حدود ۸ درصد افزایش به ۷۳ میلیمتر رسیده است، افزود: این میزان نسبت به متوسط بلندمدت ۶ درصد کاهش دارد ولی قضاوت بسیار زود است و امیدواریم تا پایان سال ۹۶ از وضعیت بارش و روان آب بهتری در منطقه برخوردار باشیم.
وی با بیان اینکه در گذشته این دریاچه تا قبل از دخالت‌های انسانی خود را با نوسانات بارش و شرایط اقلیمی تطبیق داده و تراز اکولوژیک خود را حفظ می‌کرده است، افزود: افزایش مصرف در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در ۲۰ سال اخیر شرایط دریاچه ارومیه را وخیم تر کرده و از سویی نیز میزان مصرف در منطقه، ناسازگار با شرایط بارش و روان آب، افزایش داشته و از سهم حقابه دریاچه ارومیه استفاده شده است.
موسوی با اشاره به اینکه تخصیص حوضه آبریز دریاچه ارومیه به میزان ۳۰۰ میلیون مترمکعب از محل سدها در سال آبی جاری صادر شده است تا برای احیای دریاچه ارومیه رها سازی انجام شود، افزود: این میزان رها سازی در اسفندماه سال جاری و فروردین ماه سال آینده از سدهای بوکان و سد مهاباد و بخشی از آب سد حسنلو و سدهای کم حجم دیگر مانند سد زولا، علویان، قلعه چای و ساروق تحقق خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه، نابسامانی وضعیت بارش حوضه دریاچه ارومیه و افزایش مصرف آب زیرزمینی در سالیان گذشته باعث شده تا بجای تغذیه آب رودخانه، آب خوان‌ها تغذیه شده و بخش ناچیزی از آن به دریاچه برسد، گفت: امیدواریم وضعیت بارش‌ها و روان آب‌ها بهبود یابد و آنچه که بایستی مدیریت شود این است که بدون هیچ اغماضی دخالت‌های انسانی که سبب ایجاد شرایط کنونی شده است را تصحیح کنیم و مصرف را در بخش‌های مختلف نیز کاهش دهیم.
مدیر کل دفتر مدیریت منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه همکاری بین جهاد کشاورزی و وزارت نیرو را کمک موثری در کاهش مصرف دانست و افزود: در این میان نقش اساسی را جوامع محلی، مسئولان محلی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران دارند تا بتوانند شرایط را به سمتی سوق دهند که با اجماع این گروه‌ها شرایط برای احیای دریاچه ارومیه فراهم شود.

 

 

https://zistonline.com/vdcb0ab0.rhb0gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما