تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب : 66320
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید موضوع گرد و غبار را به یک مساله جهانی تبدیل کنیم، از تشکیل مرکز منطقه‌ای گرد و غبار خبر داد.
تشکیل مرکز منطقه‌ای گرد و غبار
به گزارش زیست آنلاین، کاوه مدنی که به تازگی به عنوان نایب رییس سومین مجمع محیط زیست سازمان ملل انتخاب شده است اظهار کرد: این کرسی ظرفیتی است که می‌توانیم از آن برای دستیابی به منافع ملی و مشارکت بیشتر با سایر کشورها به منظور حل مشکلات محیط زیستی استفاده کنیم.

وی افزود: فرآیند انتخابات در مجمع محیط زیست سازمان ملل به شکلی است که قاره‌های مختلف نمایندگان خود را کاندیدا می‌کنند و بعد از انتخابات داخلی، افراد برگزیده معرفی می‌شوند. در گذشته آسیا و اقیانوسیه دو سهمیه داشتند. خوشبختانه امسال با اینکه سهمیه آسیا و اقیانوسیه به یک نفر رسیده بود، توانستم به عنوان نماینده ایران این مقام را کسب کنم تا یک سال و سه ماه بعد این سمت را برعهده دارم.

نایب رییس سومین مجمع محیط زیست سازمان ملل در ادامه گفت: وظیفه قانونی ما است که آخرین مصوبات مجمع محیط زیست سازمان ملل را در منطقه و داخل کشور پیگیری کنیم. مجمع اخیر روی آلودگی هوا متمرکز بود. خوشبختانه این موضوع با اولویت‌های داخل کشور در مورد موضوعات گرد و غبار، آلودگی هوا، کمبود آب و احیای تالاب‌ها ارتباط دارد.

مدنی با تاکید بر اینکه کرسی نایب‌رییسی مجمع محیط زیست سازمان ملل امتیازاتی را برای منطقه و کشور به ارمغان می‌آورد، گفت: این کرسی ظرفیتی است که می‌توانیم از آن برای دستیابی به منافع ملی و مشارکت بیشتر با سایر کشورها به منظور حل مشکلات محیط زیستی استفاده کنیم. در شرایط کنونی برای حل برخی معضلات محیط زیستی از جمله پدیده گرد و غبار نیاز به همکاری‌های منطقه‌ای داریم که این کرسی می‌تواند در تقویت مشارکت ما با کشورهای دیگر نقش موثری داشته باشد.

مذاکره با عراق و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل برای حل معضل گرد و غبار

وی با بیان اینکه همه دولت‌ها با مشکل محیط زیستی مواجه هستند و نقطه ضعف‌هایی دارند، اظهار کرد: نکته مثبت این است که می‌توانیم از این کرسی به عنوان یک ظرفیت جهانی برای استفاده از مکانیسم‌های جهانی استفاده کنیم؛ به‌طوری که در جریان برگزاری آخرین مجمع محیط زیست سازمان ملل با نمایندگان کشور عراق و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل با محوریت گرد و غبار مذاکراتی داشتیم.

تشکیل مرکز منطقه‌ای گرد و غبار

نایب رییس سومین مجمع محیط زیست سازمان ملل تاکید کرد: برخی کشورها حاضر به همکاری برای حل معضل گرد و غبار هستند. برای مثال عراق بعد از داعش برای همکاری و مشارکت در زمینه حل مشکلات مربوط به پدیده گرد و غبار آمادگی دارد بنابراین حضور نماینده ایران در مجمع سازمان ملل می‌تواند بسیار کمک‌رسان باشد، ضمن اینکه طبق رایزنی‌ها تشکیل مرکز منطقه‌ای گرد و غبار را دنبال می‌کنیم.

گرد و غبار به یک موضوع جهانی تبدیل می‌شود

به گفته مدنی برخی معضلات در عرصه منطقه‌ای و ملی اهمیت دارند، اما در عرصه جهانی مهم تلقی نمی‌شوند. نشستن بر کرسی نایب‌رییسی مجمع محیط زیست سازمان ملل این حسن را دارد که می‌توانیم موضوعی مثل گرد و غبار را به عنوان یک مشکل ملی و منطقه‌ای به یک موضوع جهانی تبدیل کنیم البته این موضوع در دولت گذشته نیز پیگیری می‌شد و قصد داریم آن را در این دور ادامه بدهیم.

وی ضمن اشاره به اولویت‌های محیط زیست کشور با توجه به ابلاغیه رییس جمهور به سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در این ابلاغیه موضوعات گرد و غبار، آب، آلودگی هوا و مدیریت تالاب‌ها مورد تاکید قرار گرفته است بنابراین این موضوعات در عرصه بین‌المللی نیز پیگیری خواهد شد. در بیانیه‌ای که در مجمع محیط زیست سازمان ملل قرائت شد خواستار شدیم که موضوع گرد و غبار در سازمان ملل نیز مطرح شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات محیط زیست طی دهه‌ها ایجاد شده است و نمی‌توان انتظار داشت که در بازه زمانی کوتاه و توسط یک دولت حل شود، گفت: در شرایط کنونی به مشارکت ۸۰ میلیون ایرانی برای حل مشکلات نیاز داریم و بدون مشارکت و همکاری مردم محال است بتوانیم بر مشکلات محیط زیست کشور فائق بیاییم.

 ضعف آموزش همگانی و حین خدمت در حوزه محیط زیست

مدنی با تاکید بر اینکه در زمینه آموزش مسائل محیط زیستی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم،اظهارکرد: علاوه بر ضعف در آموزش‌های همگانی در زمینه آموزش حین خدمت نیز خوب عمل نکرده‌ایم. متاسفانه محیط زیست برای شهروندان دغدغه جدی نبود البته طی سال‌های گذشته این دغدغه و حساسیت نسبت به محیط زیست ایجاد شده است.

وی افزود: در شرایط کنونی یکی از مشکلات این است که همه از معضلات محیط زیستی صحبت می‌کنند اما در مورد راهکارها و روش‌های حل این مشکلات صحبتی به میان نمی‌آید. آگاهی از مشکلات محیط زیستی گام بزرگی است اما دستیابی به راهکارها برای حل  این مشکلات نیز اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش ایسنا، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در پایان با تاکید بر اینکه مقصریابی در شرایط کنونی مشکلات کشور را حل و فصل نمی‌کند، گفت: آموزش و تعامل درست با رسانه‌ها مسیر حل مشکلات محیط زیستی کشور را هموار می‌کند.

 

 

https://zistonline.com/vdcgzw93.ak93x4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما