تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۲
کد مطلب : 66170
نماینده موقت سازمان خواربار و کشاورز ملل متحد ( فائو ) در ایران گفت: هدف نهایی برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در این حوضه است.
چشم انداز کاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه
به گزارش زیست آنلاین، رائوماتا روز دوشنبه در کارگاه آغاز به کار پروژه مشترک فائو و ستاد احیای دریاچه ارومیه با عنوان &#۳۹; برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: هدف نهایی این برنامه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است که امیدواریم در پایان برنامه به آن دست یابیم.
وی اظهار کرد: از زمان بروز تمدن ، دسترسی به منابع پایدار آبی همواره دغدغه جوامع بشری بوده است ، البته این دغدغه خلاقیت نیز به همراه داشته است و بر این اساس نیاکان ما توانستند نظام پیشرفته ای را در کرانه رودخانه ها و منابع آبی ایجاد کنند و حتی آب را از کوهها به دشت بیاورند که این کار را با احداث قنات انجام دادند.
وی ادامه داد: اما با ظهور فناوری های پیشرفته، سیستم های سنتی برداشت آب فراموش شد و دیگر راه نیاکان خود را در نحوه صحیح مصرف آب در پیش نگرفتیم و نتیجه آن کاهش سرانه مصرف آب در چند سال اخیر شد.
نماینده موقت فائو در ایران افزود: در چند سال گذشته سرانه مصرف آب حدود ۶۰ درصد کاهش داشت و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ کاهش بیشتری یابد بنابراین وضعیت وخیم است.
وی گفت: علاوه بر این تغییر اقلیم و خشکسالی های مداوم هم وضعیت را تشدید می کند و بر روی معیشت جامعه محلی و حیات پایدار تاثیر می گذارد.
رائوماتا در ادامه به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دریاچه ارومیه مساله پیچیده ای است، در فائو ایمان داریم مدیریت منابع آبی در حوضه آبریز این دریاچه به صورت یکپارچه الزامی است که اجرای آن هم نیازمند همکاری کارشناسان و متخصصان بین المللی و ملی است.
وی با اشاره به اجرای پروژه مشترک فائو و ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: در مدت اجرای این پروژه فائو از تخصص خودش در بخش های مختلف از جمله مدیریت منابع آبی و حسابداری آبی استفاده می کند البته کار پیچیده ای است که بر این اساس چارچوبی را برای سه سال پیش رو تنظیم کردیم، یعنی در راستای یک برنامه چهار ساله اقداماتی که قرار است در مدت سه سال آینده اجرا تا به مشکلات حوضه آبی دریاچه ارومیه پرداخته شود، مشخص شده است.
به گزارش ایرنا، تفاهم نامه همکاری میان فائو و ستاد احیای دریاچه ارومیه سال گذشته منعقد شد و بر این اساس برای اجرای برنامه سه سال فرصت در پیش است.
نماینده موقت فائو در ایران ادامه داد: برای بهتر برگزار شدن این برنامه می خواهیم بستری برای همکاری بلند مدت میان کارشناسان فائو و ملی ایجاد شود تا بتوانیم با همکاری هم برنامه های کشاورزی منطقه مانند تغییر الگوی کشت را ارتقاء ، خشکسالی و تاب آوری در منطقه را همراه با ظرفیت سازی و معیشت جایگزین مدیریت کنیم تا در نهایت رفاه جامعه محلی را بهبود دهیم.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcjyvem.uqemazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما