تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 65437
مدیرمنطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مخاطرات خشک شدن دریاچه ارومیه و تلاش دولت تدبیرو امید برای احیای این دریاچه ، گفت: ریزگردهای حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری دریاچه را تحت تاثیرقرار خواهد داد.
تاثیر ریزگردهای دریاچه ارومیه تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری
به گزارش زیست آنلاین، خلیل ساعی شامگاه یکشنبه در حاشیه نشست شورای فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: این امر یکی از موضوعاتی است که شخص رئیس جمهوری بارها به آن پرداخته اند و تاکید کرده اند که ریزگردها جمعیتی ۱۴ میلیون نفری را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
وی ادامه داد: دریاچه ارومیه مملو از نمک است و حدود ۱۳ هزار میلیارد تن نمک در دریاچه وجود دارد که برای جلوگیری از انتشار ریزگردها باید چگونگی برداشت آن مشخص شود.
 
ساعی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه یکی از اولویت های اصلی دولت تدبیرو امید است و اقدامات بسیار ارزشمند و علمی برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه و احیای آن انجام شده است، اظهار کرد: متأسفانه در سال جاری به دلیل شدت گرمای هوا میزان تبخیر اب دریاچه افزایش یافت و هرروز یک سانتی‌متر از سطح آب دریاچه و در برخی روزها نیز ۲ سانتی‌متر از سطح آب کاسته شد.
 
وی گفت: یکی از مؤلفه‌های اصلی احیای دریاچه ارومیه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است که با تحقق این امر با صرفه جویی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب، حداقل نصف آب دریاچه را می‌توان تأمین کرد.
 
مدیر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: یکی دیگر از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های حوضه آبریز به دریاچه بوده که در احداث تصفیه‌خانه مدول دوم استان در حال اجرا است.
 
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.
 
مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.
 
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.
 
دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و در همین راستا کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد.

 

 

https://zistonline.com/vdcefe8p.jh8nxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما