تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۴۰
کد مطلب : 64454
- رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در حالی میزان تراز دریاچه ارومیه را یکهزار و ۲۷۰ متر و ۲۸ سانتی متر اعلام کرد که این تراز نسبت به هفته گذشته پنج سانتی متر دیگر کاهش یافته است.
تداوم روند کاهشی تراز دریاچه ارومیه
به گزارش زیست آنلاین، فرهاد سرخوش علت اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه در سه ماه گذشته را تبخیر بالای آب و کاهش ۳۶ درصدی بارندگی ها دانست و گفت: حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری با بارش ۲۰۵ میلی متر، یکی از کم بارش ترین حوضه های آبریز کشور به ثبت رسیده و این امر در احیا دریاچه تاثیر نامطلوب گذاشته است.
وی میزان مساحت فعلی دریاچه ارومیه را یکهزار و ۷۳۴ کیلومتر اعلام کرد که نسبت به هفته گذشته نزدیک به ۲۶۶ کیلومتر کاهش را نشان می دهد.
وی طی ماه های اخیر در حالی برای افزایش تراز دریاچه ارومیه با آغاز فصل پاییز و شروع بارندگی ها ابراز امیدواری کرده بود که با وجود کاهش چشمگیر دمای هوا و آغاز بارش های کوهستانی، همچنان تراز دریاچه با سرعت قابل توجهی در حال کاهش است.
وی با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره ای سیراب می شود، گفت: پس از اردیبهشت سال جاری، آب به دریاچه ارومیه وارد نشده است زیرا رها سازی آب سدها از آذرماه آغاز می شود.
سرخوش گفت: دریاچه ارومیه یک حوزه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها به عنوان منابع آب ورودی به دریاچه تامین می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی رخ داده در منطقه، اگر طرح های احیای دریاچه ارومیه به موقع اجرا نمی شد، اکنون پهنه آبی به نام دریاچه ارومیه وجود نداشت.
 تراز فعلی دریاچه ارومیه با کمترین تراز ثبت شده برای آن تنها ۲۴ سانتی متر فاصله دارد و در صورت ادامه روند کنونی شاهد ثبت رکوردی جدید برای نگین آبی آذربایجان خواهیم بود.
دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
به گزارش ایرنا، بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و حتی بر روی دما هوا و وزیدن بادهای نمکی تاثیرگذار گذاشته است.

 

 

https://zistonline.com/vdcc00qe.2bq0p8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما