تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : 63944
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید گفت: حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب از سدهای اقماری استان به این دریاچه منتقل شده است.
 انتقال 2 میلیارد مترمکعب آب سدهای آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه
به گزارش زیست آنلاین، کیومرث دانشجو افزود: این میزان آب از سدهای بوکان، شهرچای ارومیه، سد مهاباد، حسنلوی نقده، زولای سلماس و ساروق تکاب به سمت دریاچه ارومیه هدایت شده و بیشترین میزان از سد بوکان بوده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن در یک اقدام ضربتی و قابل توجه در ۲ سال گذشته بیش از ۴۶۵ کیلومتر از رودخانه ها و انهار آذربایجان غربی لایروبی شده که شامل ۸۵ کیلومتر لایروبی رودخانه های سیمینه رود، گدارچای، مهابادچای، باراندوز، زولاچای و روضه چای و ۳۸۰ کیلومتر انهار اقماری این رودخانه هاست. 
وی اظهار کرد: لایروبی و اجرای طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود در جنوب دریاچه ارومیه نیز از جمله مهمترین اقدامات در این حوزه است.
وی افتتاح سد سیلوه و طرح انتقال آب جلدیان به دریاچه ارومیه را گامی بلند در راستای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و ادامه داد: با اجرای کامل طرح انتقال آب حوضه به حوضه از این طریق می توان سالانه صدها میلیون مترمکعب آب را به بستر دریاچه ارومیه هدایت کرد.
 دریاچه ارومیه، دومین دریاچه شور جهان بوده که در ۲ دهه گذشته با بحران شدید آبی مواجه شده و بررسی کارشناسان بیانگر این نکته بوده که مدیریت نادرست منابع آبی در بخش کشاورزی و سنتی بودن فعالیت های کشاورزی از مهمترین علل بروز مشکل کم آبی در دریاچه بوده است.
در اوایل آغاز به کار دولت اول دکتر روحانی که توجه به حفاظت محیط زیست در ردیف مهمترین برنامه های دولت قرار گرفت، مصوبه های ۲۶ گانه ای به تصویب رسید تا این زیست بوم ارزشمند از خطر نابودی نجات یابد.
این مصوبه ها در ادامه به ۴۴ مصوبه افزایش یافت و هم اکنون ستاد احیا دریاچه ارومیه در سطح ملی و استانی در حال اجرای این مصوبه هاست.
تراز اکولوژیک این دریاچه یکهزار و ۲۷۴ متر و ۱۰ سانتیمتر از سطح آبهای آزاد است که هم اکنون با وجود افزایش پهنه آبی آن حدود سه متر با این تراز فاصله دارد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلنی به اجرا درآمده و ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.
طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه روانه می شود.
تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه ۱۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdcfj1dv.w6dmjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما