تاریخ انتشار :دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۸
کد مطلب : 63423
زیست آنلاین : مصرف آب کشاورزی درایران در بررسی های جهانی فائو بالاترین آمار را به خودش اختصاص داده است . این در حالی است که مصرف آب خانگی ایران را در جایگاه سیزدهم قرار داده است این در حالی است که مردم ایران مصرف آب چندانی ندارند و بخش مهم آب در بخش اتلاف آب در شبکه است و به همین دلیل مدیریت آب در بخش کشاورزی مهمترین موضوع در این حوزه مهم به حساب می آید .
نگاهی به مصرف آب در ایران
بر طبق آمارها راندمان آبیاری در ایران ۴۰ درصد است هر مترمکعب آب در ایران ۹۳۰ گرم ماده خشک تولید می‌کند و این در حالی است که در دنیا به‌طور متوسط با همین میزان آب ۲۳۰ کیلوگرم ماده خشک است. سهم کشاورزی از آبهای زیر زمینی ۴۹ میلیارد متر مکعب است که باید  آن را به ۲۵ میلیارد متر مکعب کاهش داد تا بتوان انیدی به نجات منابع زیر زمینی داشت.
مصرف آب در کشورمان ۹۶ میلیارد متر مکعب است و ما حدود ۸۰ درصد از آب کشورمان را مصرف می‌کنیم،این اتفاق عجیبی است که تنها در کشور ما رخ می دهد و مشورهایی مانند آمریکا و اسپانیا و هلندر تنها بین ۲۱ تا ۲۵ درصد از منابع آبی خود استفاده می کنند و این در شرایطی رخ داده  می دهد که آنها منابع آبی غنی تری نسبت به ما دارند
 نکته قابل تامل این است که با وجود اینکه بیش از ۹۰ درصد مصرف آب در کشورمان مربوط به بخش کشاورزی می‌باشد ولی میزان بهره‌وری آب تنها ۳۰ درصد است.
در حال حاضر ۱۷۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و ۲۹۸ دشت از ۶۰۹ دشت کشورمان بیلان منفی دارند که نشانگر بحران ویران‌کننده‌ای در منابع آبی کشور است و از طرفی ۶۰ درصد آب مورد نیاز در بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و برداشت آب اضافی از چاه‌ها رقم بالایی را به خودش اختصاص داده است .
۹۲ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی در مقایسه با آمارهای جهانی بسیار بالا است زیرا این رقم به طور متوسط در جهان ۷۰ درصد است و این میزان حتی در برخی از کشورها به ۵۰ درصد هم کاهش پیدا کرده است و این اهمیت مدیریت درست آیب را در این کشورها نشان می دهد .
در مصرف آب روزانه و شرب نیز ایرانی ها جزو پر مصرف ها هستند ب طوری که یک ایرانی دو برابر یک اروپایی و ۱.۵ برابر آمریکایی آب شرب مصرف می کند .

https://zistonline.com/vdchxkn-.23nxidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما