تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : 63286
زیست انلاین :فائو برای احیای دریاچه ارومیه اعتبار ویژه ای در نظر گرفته است و آن را در اختیار ژاپن قرار داده است تا این کشور بر اساس تجربیات خودش در کنار متخصصان ایرانی به احیای دریاچه ارومیه بپردازند
15 هزار میلیارد بودجه برای احیای دریاچه ارومیه
استراتژیک بودن این دریاچه باعث شده است نگاههای مجامع جهانی به این تالاب باشد و اقدامات صورت گرفته در این دریاچه می تواند نمونه ای برای سایر کشورهای جهان باشدزیرا خبر این دریاچه به موضوعی فراملی تبدیل شده است وبه همین دلیل دولت ژاپن به همراه سازمان ملل در حوزه حفظ این دریاچه وارد فاز جدیدی شدند و همکاری های خود را با دولت ایران آغاز کرده اند
در سال ۱۹۹۷ حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه وجود داشت، این میزان در سال ۲۰۱۳ به نیم میلیارد متر مکعب رسید و در سال ۲۰۱۷ به ۲.۵ میلیارد متر مکعب افزایش یافت، همچنین سطح تحت پوشش دریاچه در سال ۱۹۹۷ پنج هزار کیلومتر مربع بود که در سال ۲۰۱۳ به ۵۰۰ کیلومتر مربع و در سال ۲۰۱۷ به دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع رسیده است و اطلاعات دریافتی نشان می دهد هر ماه شاهد تغییر مثبتی در این روند هستیم
اما شرایط این دریاچه وقتی به حالت ثبات رسید که برای نجات این دریاچه آب پشت سدها آزاد شد و تمامی کانال ها و نهرهایی که به این دریاچه می رسیدند لایروبی شدند و بحث کشاورزی پایدار مطرح شد .
در این میان کشاورزی پایدار توانست نقش مهمی در این میان ایفا کند و از محورهای اصلی این پروژه به حساب می آمد با وجود انکه این بحث از زمانبرترین مراحل رسیدن به شرایط تثبت دریاچه بود اما از پایدارترین روش ها به شمار می آید .  
روش های به کار گرفته شده در این راستا توانسته است تا ۳۵ درصد میزان مصرف آب را کاهش دهد و نیاز به مواد شیمیایی را نیز ۴۰ درصد کاهش دهد . این درحالی است که میزان تولیدات کشاورزی با این روش ها ۲۵ درصد افزایش یافته است.
اسماعیل کریم زاده رئیس اداره جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کشاورزی چایدار را چنینی تعریف می کند کشاورزی پایدار مفهومی است نسبتا جدید و گسترده که در حال تغییر و توسعه است. در واقع نوعی از کشاورزی است که از نظر اقتصادی با ثبات و توجیه پذیر، از نظر اکولوژیکی سالم و بدون مخاطره، از نظر اجتماعی عدالت محور و از نظر فیزیکی نیز متناسب با شرایط اقلیمی است  و می تواند  با استفاده بهینه از منابع اصلی کشاورزی ،آنها را برای نسل های آتی حفظ کند.
وی به عواملی که می تواند این نوع کشاورزی را گسترش دهد اشاره کرده و می گوید :کار آمدی اقتصادی روش های مورد استفاده در این نوع کشاورزی،تعامل سازنده و سالم تکنولوژی های آن با محیط زیست،مقبولیت اجتماعی از نظر جلب مشارکت جوامع محلی و حمایت سیاسی از مهمترین عواملی هستند که می توانند کشاورزی در استمرار و همه گیر شدن کشاورزی پایدار کمک کند .
کریم زاده در پاسخ به سوال خبرنگار زیست آنلاین مبنی بر این که شاخصه های مهم این نوع کشاورزی چه مواردی است و آیا در این روش نوع کشت تغییر می کند یا محصولات تولیدی می گوید: در کشاورزی پایدار، هر آنچه که در قالب عوامل و شاخصها ، مفهوم و رسالت اصلی کشاورزی پایدار بگنجد با توجه به ویژگیها و خواست جامعه هدف مد نظر قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر در کشاورزی پایدار نمی توان نسخه واحدی را برای تمامی جوامع تجویز کرد، بلکه بر اساس ویژگیها و مشخصات اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی آن دستورالعمل خاص آن منطقه با مشارکت جوامع محلی استخراج می گردد که ممکن است تغییر نوع کشت و یا محصولات تولیدی را نیز در بر بگیرد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به چالش ها و موانعی هم بر سر راه این نوع کشاورزی وجود دارد اشاره کرده و می گوید :اصلی ترین چالشهای پیش رو در توسعه کشاورزی پایدار در بحث دریاچه ارومیه- کمبود اعتبارات، امکانات و تجهیزات، نیروی انسانی دارای تجربه و تخصص مرتبط است .کمبود و گاها نبود نتایج و یافته های تحقیقاتی مورد نیاز، کمبود و یا نبود تسهیلات حمایتی هدفمند، عدم ساماندهی و نظام مند بودند بازار فروش و بازاریابی محصولات کشاورزی نیز دیگر مشکلات کشاورزی پایدار را تشکیل می دهد

https://zistonline.com/vdcepw8p.jh8xvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما