تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 62929
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه نه تنها موجب کاهش سطح آب دریاچه شده بلکه سبب ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به دریاچه شده است.
 خشک‌نشدن دریاچه ارومیه زیر سایه سرریز شدن فاضلاب
نادر قاضی پور در توضیح وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: در دولت دهم با وجود عدم ایجاد ستاد احیا دریاچه ارومیه، اقدامات عمرانی برای احیا انجام گرفت، از جمله سد کانی‌سیب و تونل انتقال آب حوضه جنوب استان به دریاچه ارومیه شروع شد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و ایجاد ستاد احیا دریاچه نه تنها کاری صورت نگرفت بلکه این ستاد بیشتر به ستاد مرگ دریاچه تبدیل شده است.

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ستاد احیا دریاچه در گام نخست فعالیت سد سازی‌های اخیر را متوقف کرد، اما تراز سطح آب دریاچه در ۲۶ خرداد سال ۹۶ نسبت به وضعیت دریاچه در ۲۶ خرداد سال ۹۲، حدود ۱۸ سانتی‌متر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وضعیت اسف‌بار دریاچه را عکس‌های ماهواره‌ای به خوبی نشان می‌دهد، افزود: متاسفانه هزینه‌های هنگفتی در چهارسال گذشته جهت احیا دریاچه صرف شده که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته است، کاهش ۱۸ سانتی متری تراز سطح آب دریاچه نیز گواه اقدامات اشتباه صورت گرفته است.

قاضی‌پور یادآور شد: در صورتی که سیلاب اخیر در آذربایجان جاری نمی‌شد، سطح آب از شرایط فعلی هم کمتر می‌بود، در واقع این سیلاب به وضعیت دریاچه ارومیه کمک کرده است.

وی از مسدود کردن و پر کردن چاه‌های آب اطراف دریاچه انتقاد کرد و گفت: این اقدام سبب وارد آمدن آسیب بسیار به بیش از یک میلیون کشاورزان منطقه شده است، علاوه بر این با اقدامات انجام گرفته فاضلاب‌ها شهری و پساب‌های شهرک‌های صنعتی بدون تسویه نیز روانه دریاچه ارومیه شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: متاسفانه دریاچه ارومیه محل دفن فاضلاب های صنعتی و شهری شده، از سوی دیگر اخبار اشتباهی از افزایش تراز سطح آب دریاچه اعلام می‌کنند که نادرست است زیرا کاهش آب نه تنها ارتباطی با فصل گرما و تابستان ندارد بلکه ناشی از عملکرد و شیوه تامین اعتبارات ستاد احیا دریاچه ارومیه است.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

 

https://zistonline.com/vdchwwn-.23niidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما