تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۴۸
کد مطلب : 62849
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی این ستاد، تثبیت ریزگردهای نمکی است، گفت: برای جلوگیری از بروز توفان‌های نمک، بیش از ۸۰ درصد از مناطق دچار ریزگردها مالچ پاشی شده است.
مالچ پاشی ۸۰ درصدی اطراف دریاچه ارومیه
فرهاد سرخوش با اشاره به مضررات ریزگردهای نمکی، اظهار کرد: طبق پژوهش‌های دانشگاه های علوم پزشکی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی که در راستای طرح «کوهورت» انجام شده، آثار زیانبار ریزگردهای نمکی بر سلامت انسان و حوزه کشاورزی به اثبات رسیده است.

وی ادامه داد: آزمایش‌های تخصصی بررسی تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه و ریزگردهای نمکی بر سلامت انسان‌ها همچنان در مرکز تحقیقات مدل سازی سلامت (کوهورت) در شهر قوشچی ارومیه و آذربایجان شرقی ادامه دارد.
سرخوش با بیان اینکه طبق مصوبه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه ۹۴۰ هکتار از زیر حوضه این دریاچه بوته کاری شده که اجرای این طرح یکی از عوامل مهم جلوگیری از بروز ریزگردهای نمکی در این مناطق بوده است، گفت: عملیات مقابله با کانون های تولید گرد و غبار حاصل از خشکی دریاچه ارومیه از سال ۹۲ در آذربایجان غربی کلید خورده است.
به گفته وی عملیات بیومکانیکی، بیولوژیکی، ترسیب کربن، مقابله با بیابان زایی و احداث ایستگاه کمّی سازی میزان فرسایش بادی و تولید گرد و غبار از جمله طرح های اجرایی بوده است.

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdci3vaq.t1ar52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما