تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 62467
وزارت نیرو از آن‌جهت که وظیفه تامین لحظه‌ای آب و برق برای خانه‌ها، واحدهای تجاری و صنعتی کشور را دارد از حساس‌ترین وزارتخانه‌های دولت محسوب می‌شود؛ از سوی دیگر تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه کشاورزی، صادرات انرژی و تکمیل شبکه انرژی کشور بر پیچیدگی ماموریت‌های این وزارتخانه افزوده است.
دریاچه ارومیه چگونه احیا شد؟
حمید چیت چیان با بیان اینکه در پایان دولت یازدهم به ۲۵۰۲ روستا با جمعیت ۳۲ هزار خانوار و هزینه ۲۷۵ میلیارد تومان برق‌رسانی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: تاکنون عملیات برق‌رسانی ۲۱۵۴ روستا انجام شده است. در برخی نقاط که امکان توسعه شبکه برق وجود نداشت از انرژی خورشیدی استفاده شد، به‌طوری که ۱۱۷ روستا توسط انرژی خورشیدی تامین برق شدند و در مجموع در حال حاضر ۲۱۷ روستا برق خود را از انرژی خورشیدی تامین می‌کنند.

 

اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه

چیت‌چیان در خصوص اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم برای احیا دریاچه ارومیه، عنوان کرد: با توجه به ابعاد بسیار گسترده زیست محیطی دریاچه ارومیه از اولین جلسه هیات دولت این دریاچه مورد توجه قرار گرفت برهمین اساس در دومین جلسه تصویب شد تا ستادی برای ساماندهی امور این دریاچه راه‌اندازی شود.

 وی با بیان اینکه نزدیک ۳۰ اقدام دراین ستاد تصویب و یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله برای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد، اظهار کرد: طبق این برنامه‌ریزی دو تا سه سال اول برای تثبیت وضعیت دریاچه تعیین شد، یعنی شرایط دریاچه از وضعیت فعلی بدتر نشود و هفت سال مابقی برای بهبود وضعیت دریاچه اختصاص یابد.

استفاده از ظرفیت‌های خارجی برای احیا ارومیه

به‌گفته وزیر نیرو، در همین راستا از تمام ظرفیت‌های کارشناسی داخل کشور استفاده شد علاوه بر این از سراسر دنیا  از دانشمندان مجرب و خبره دنیا که در این موضوع تجربه داشتند دعوت به عمل آمد و جلسات متعددی حول همین محور در ایران برگزار و برخی جلسات نیز در کشور آلمان با حضور کارشناسان کشورهای ژاپن، روسیه، آلمان، فرانسه، آمریکا و سایر کشورهای صنعتی برگزار شد. چیت‌چیان تاکید کرد: با توجه به‌اینکه در آمریکا مشابه دریاچه "گریت سالت لیک" با شرایطی مشابه دریاچه ارومیه وجود داشت، از تجربیات آمریکایی‌ها نیز برای احیای دریاچه ارومیه استفاده شد. در مجموع برنامه‌ای با اتکاء به دانش دنیا تدوین شد که بخشی از این اقدامات در حوزه کاری وزارت نیرو بود.

نگاهی بر نمودار تراز دریاچه ارومیه

وی با اشاره به نمودار تراز دریاچه ارومیه، گفت: به طور کلی ۱۰ اقدام در وزارت نیرو برای احیا دریاچه ارومیه انجام شد که براساس این اقدامات از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۴ یک شیب نزولی در تراز دریاچه ارومیه ملاحظه می‌شود به‌طوری‌کهملاحظه می‌شود تا سال ۱۳۹۲ به ازای هر سال به‌طور متوسط ۴۰ سانتیمتر سطح دریاچه پایین‌تر آمده در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ توانستیم سطح تراز دریاچه را تثبیت کنیم و در ادامه در سال ۹۶-۹۵ ضمن تثبیت شرایط دریاچه، به رغم کاهش بارش ها، به میزان ۲۶ درصد سطح تراز دریاچه را بیش از سال گذشته نگه داریم. خوشبختانه از سال ۱۳۹۵ این روال صعودی بوده، یعنی نسبت به سال‌های قبل در شرایط بهتری قرار گرفتیم و سطح دریاچه بالاتر رفته است.

وزیر نیرو ادامه داد:براساس یک مقایسه در شهریورماه سال ۱۳۸۵ این رقم ۱۲۷۲.۸۳ متر، در سال ۱۳۸۶، معادل۱۲۷۲.۸۷، در سال ۱۳۸۷، معادل ۱۲۷۲.۱۶، سال ۱۳۸۸معادل، ۱۲۷۱.۰۶، در سال ۱۳۸۹معادل، ۱۲۷۱.۳۶، در سال  ۱۳۹۰ معادل، ۱۲۷۱.۰۱ و در سال  ۱۳۹۴ معادل، ۱۲۷۰.۰۸ بوده و در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۱۲۷۰.۵۴ سانتیمتر رسیده است که این روند صعودی را نشان می‌دهد؛ یعنی مطابق برنامه ۱۰ ساله‌ای که پیش‌بینی شده بود در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ تثبیت انجام شد.

چیت‌چیان در خصوص اقدامات انجام شده در وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: به‌طور کلی ۱۰ اقدام در وزارت نیرو برای احیا دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد که براساس این اقدامات کارهای کارشناسی متعددی انجام شد.

وی با بیان اینکه تاکنون مصارف کشاورزی در اراضی پایاب سدها طی سه سال گذشته هر سال هشت درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و در دو سال گذشته  ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده و قرار است در سال جاری نیز ۸ درصد به این میزان افزوده شود و این آب صرفه جویی شده لز طریق رودخانه ها به پیکره اصلی دریاچه وارد شود. همچنین رهاسازی آب از سدهای دریاچه ارومیه در فصول غیرزراعی، کاهش ۲۱ درصدی تلفات آب با احداث کانال انتقالی آب به طول ۲۵ کیلومتر از رودخانه زرینه رود به سیمینه‌ رود، لایروبی کلیه رودخانه‌های منتهی به دریاچه به منظور انتقال آب به پیکره اصلی آبی دریاچه از جمله دیگر اقداماتی بود که وزارت نیرو در این راستا انجام داده است و باید گفت که اگر اقدام آخر صورت نمی‌گرفت سیل اخیر آذربایجان غربی و شرقی می‌توانست تا ۱۰ برابر تلفات را افزایش دهد.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین انتقال آب از جنوب غربی دریاچه به دریاچه جزو دیگر کارهایی بود که دراین زمینه توسط وزارت نیرو انجام شد علاوه بر این انسداد موقت ۲۰۰ نهر سنتی در فصول غیرزراعی، احداث سد چراغ‌ویس برای تامین آب شرب سقز به منظور امکان رهاسازی انتقال آب بیشتر از سد بوکان، انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های شهرهای اطراف دریاچه به دریاچه و اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب زیرزمینی در شعاع تحت تاثیر دریاچه مهم‌ترین اقداماتی بود که توسط وزارت نیرو انجام شد البته در کنار آن وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست اقداماتی را انجام داد که در کنار بارش‌های مناسب باران تمام این اقدامات به نتیجه رسید.

 

ساماندهی آب‌های مرزی در دولت یازدهم

چیت‌چیان با شاره به فعالیت وزارت نیرو برای ساماندهی آب‌های مرزی، تاکید کرد: اقدامات گوناگونی در وزارت نیرو برای ساماندهی آب‌های مرزی انجام شده که در نتیجه اجرای این طرح‌ها خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و ایلام به یک کارگاه عظیم استحصال آب و احداث شبکه آبیاری و زهکشی تبدیل شده ودر طول سال‌های آینده شاهد یک تحول توسعه‌ای بی‌نظیر در این زمینه خواهیم بود.

وی ادامه داد:به طور مثال کار عظیمی قبل از انقلاب برای احداث شبکه آبیاری مدرن انجام شده بود که بر اساس آن در دشت مغان ۹۰ هزار هکتار اجرایی شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت یازدهم ۶۲ هزار هکتار به این میزان اضافه خواهد شد که این رقم بسیار قابل توجه است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در طول نوار غربی ایران در استان‌های کرمانشاه و ایلام ۱۲۰هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در حال انجام است، اظهار کرد: از قبل انقلاب تاکنون هیچ‌گونه اقدامی به این اندازه انجام نشده بود و خوشبختانه از همین امسال بخش‌های عمده این طرح به بهره‌برداری می رسد و نهایتا تا دو سه سال آینده تکمیل خواهد شد.

به‌گفته چیت‌چیان با پتانسیل‌های جدید آبی که ایجاد شده می‌توان پایه و مبنایی برای تحول اقتصادی و اجتماعی بزرگ ایجاد کرد به‌طور مثال به جای استفاده از روش‌های سنتی، می‌توان با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در محیط های بسته  میزان اشتغال را ۲۰ برابر افزایش داد.

 

منبع: ایسنا

 

https://zistonline.com/vdcefe8p.jh8wpi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما