تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب : 62451
پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل در ایران به نقل از هماهنگ کننده و نماینده برنامه عمرانی این سازمان در کشورمان اعلام کرد: زندگی آهسته آهسته به دریاچه نمک خشک شده ارومیه واقع در شمال غربی ایران برمی گردد.
دریاچه ارومیه به چشم انداز زمین برگشت
به گزارش زیست آنلاین، «گری لوییس» تلاش های دولت روحانی را برای احیای این دریاچه موفقیت آمیز توصیف کرد.
وی گفت: با بازگشت این دریاچه خشک شده به چشم انداز زمین، پس از چهار سال می توانم آب را در کف این دریاچه ببینم. آب خیلی زیاد نیست اما بسیار بسیار بیشتر از دفعه قبلی است که این دریاچه را دیدم.
لوییس تاکید کرد: دریاچه کم کم جان می گیرد و این نتیجه همکاری فوق العاده موفق دلسوزانی است که برخی ایرانی و برخی خارجی هستند.

اقدام های هماهنگ دولت برای احیای دریاچه ارومیه

بر اساس گزارش مشترکی که به تازگی دفتر ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری منتشر کرده ، دولت یازدهم اقدام های متعددی را به طور موازی برای احیای دریاچه ارومیه در پیش گرفته است. اقدام هایی که قصد دارد برای حفظ منابع آب و استفاده پایدار از آن به طور جدی ادامه دهد.
از جمله مهمترین این اقدام ها می توان به انتقال آب به دریاچه ارومیه، کاهش مصرف آب از طریق افزایش بازده آبیاری در بخش کشاورزی و نصب ۳۸ هزار کنتور هوشمند بر روی چاه ها اشاره کرد.
همچنین بر اساس این گزارش، تیم احیای دریاچه ارومیه برای کاهش مخاطرات ناشی از خشک شدن این دریاچه اقدام به ایجاد پوشش گیاهی در حاشیه دریاچه و تثبیت ریزگردها کرده است.
اقدامات غیرسازه ای مانند خرید حق آبه ها و تحویل حجمی آب برای مصارف کشاورزی، اعمال الگوی کشت مناسب و سلب حق استفاده از چاه های غیرمجاز نیز از دیگر اقدام های موثر دولت در این زمینه بوده است.
این اقدامات سبب شده است، علاوه بر جان گرفتن دوباره دریاچه ارومیه، بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی منطقه نیز به میزان سالیانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب بهبود یابد.
همچنین برای نخستین بار در کشور شورای هماهنگی مدیریت حوزه های آبریز تشکیل شده است که هدف آن حفظ و مدیریت به هم پیوسته چهار رودخانه مهم کشور و استقرار مدیریت حوضه ای در آنها است.
دولت با توجه به اهمیت حفظ منابع آب و به منظور تسریع در تکمیل و بهره برداری از طرح های مهار آب های مرزی و شبکه های آبیاری متناظر، در چهار سال گذشته اقدام به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به میزان هشت میلیون دلار کرده است.
بر اساس این گزارش، بازنگری طرح های توسعه منابع آب بر اساس تخصیص آب به هنگام و جلوگیری از اجرای طرح های بدون توجیه از دیگر اقدام های دولت در بخش آب بوده است. 

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdchzkn-.23nimdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما