تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : 27676
با توجه به اینکه این زمان برای نشا برنج از سوی سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه نمی شود اما این نشا برنج در روستای آهنگرکلا علیا آمل صورت گرفت.
نشا کاری برنج (عکس)
به گزارش زیست آنلاین، از مهر نشا کاری یکی از مراحل کشت برنج است. در این مرحله نشا (جوانه برنج) که پیش از این در خزانه آماده شده را به زمین اصلی انتقال می دهند. نشاکاری معمولا توسط زنان کشاورز انجام می شود.

برنج از مهم‌ ترین غلات و اقلام غذایی کشور و به ویژه در مازندران است به طوریکه این استان رتبه نخست را در میان سایر استان های کشور در تولید برنج دارد.
در حالیکه شرایط مناسب برای کشت برنج و میانگین دمای مورد نیاز برنج هنگام رشد باید بین ۲۰ تا ۳۷ درجه سانتیگراد باشد؛ پایین بودن دما در اوایل فصل زراعی یا آبیاری مزرعه با آب سرد سبب می‌شود که زمان رسیدن دانه‌ها به تأخیر افتد؛ بالا بودن دما هم موجب کاهش تعداد سنبلچه‌های بارور و وزن دانه‌ها می‌شود یکی از کشاورزان روستای آهنگرکلای دابودشت اقدام به اولین نشا برنج کشور کرده است.

نشاکاری

با توجه به اینکه این زمان برای نشا برنج از سوی سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه نمی شود اما این نشا برنج در روستای آهنگرکلا علیا آمل صورت گرفت.

مهدی غلامی کشاورز فعال مازندرانی که امروز اولین نفر در نشا کاری برنج در منطقه آهنگر کلا علیا از دابودشت آمل است، وی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: از کودکی در خانواده ای که پدر کشاورز بود به دنیا آمده و خودم نیز از همان زمان کشاورزی کردم و در اراضی زیر کشت برنج برزگ شدم.

وی تصریح کرد: هر ساله قسمتی از زمین کشاورزی خود را نشاکاری زود هنگام انجام می دهم؛ ۲ سال بود کشت نکردم؛ اما امسال دوباره این نشا کاری زود را صورت دادم؛ معمولا در روستای خودم همیشه نفر اول برای نشا کاری زمین هستم.

کشاورز مازندرانی گفت: امسال با دعوت از مسئولان ۴ هزار متر از اراضی کشاورزی خود را زیر کشت بردم؛ از لحاظ آب کمبودی نداشته و سر زمین من یک چاه بزرگ آب دارم؛ و هر ساله کشت دوم هم به خوبی برداشت می کنم.

عملیات نشا کاری

غلامی در ادامه بیان کرد: کاشت زود هنگام از نظر من آسیبی به نشا وارد نمی کند؛ اگر برنج ما خوب برای نشا پرورش داده شود و نشا سالم باشد هیچ وقت در مقابل سرما هم دچار مشکل نمی شود.

زمان مناسب برای کشت برنج آب و خاک گرم استحسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی آمل در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از لحاظ فنی این نوع نشا کاری از نظر ما تایید شده نیست.

وی با بیان اینکه پیش از ۱۵ فروردین نشاکاری از لحاظ فنی ددرست نیست، گفت: به دلیل کمبود آب کشاورزان ۱۰ تا ۱۵ روز زودتر اقدام به نشا کاری کردند؛  سازمان جهاد کشاورزی پیش از تاریخ اعلام شده از لحاظ فنی این نوع نشا کاری را قبول ندارد.

کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد: به دعوت کشاورز برای نشاکاری زود هنگام برای بازدید به اراضی این کشاورز رفته و شاهد کاشت برنج بودیم؛ به دستور سازمان جهاد نشا با برنامه ریزی و به وسیله دستگاه نشا کاری مکانیزه را در یکی از شهر های استان آغاز می کنیم.

نشل کاری برنج

مدیر جهاد کشاورزی آمل بیان کرد: ۴ هزار مترمربع از زمین های این کشاورز زیر کشت زودتر از زمان اصلی به زیر کشت رفت؛ زمان کشت باید در مواقعی باشد که آب و خاک گرم باشد؛ در روزهای آینده درجه حرارت ۸ درجه بوده و این میزان برای برنج مضر است؛ حداقل دما ۲۴ و حداکثر تا ۳۴ درجه هم برای زمان نشاکاری مطلوب است.

نخستین مرحله از فرآیند تولید برنج ،خزانه گیری برنج است که با پوشش پلاستیکی و پس ازشخم زدن شالیزارها آغاز می شود؛ در حالی که به صورت سنتی کشت و کار شالی در مازندران همواره از اواخر اسفند با شخم و شیار و خزانه گیری آغاز می شد؛ در سال های اخیر به خاطر گسترش کشت دوم و کمبود آب این کار به اوایل اسفند و حتی گاهی اواسط بهمن کشیده شده است؛ هر چند این نوع نشا برنج زود هنگام از سوی سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه نمی شود.

 























  

https://zistonline.com/vdch--ni.23nqqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما