تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : 1015
دو بیمار اچ آی وی مثبت برای درمان سرطان تحت درمان پیوند مغز استخوان قرار گرفتند و پزشکان پس از این درمان با شگفتی دریافتند که دیگر هیچ نشانه قابل توجهی از ویروس HIV در بدن آنها مشاهده نکردند.
حذف ویروس ایدز از بدن بیماران با سلول‌های بنیادی
به گزارش زیست آنلاین به نقل ازایسنا، این دو بیمار اچ آی وی مثبت مبتلا به سرطان در آمریکا تحت عمل پیوند مغز استخوان قرار گرفتند، اما پس از این پیوند نشانه‌های ویروس HIV به طور کامل از بدن این بیماران حذف و در نتیجه درمان ضد ویروسی آنها نیز متوقف شد.

«تیموتی هنریش» و «دانیل کوریچک» از پزشکان بیمارستان زنان و بریگام در بوستون، سال گذشته اعلام کردند که نمونه خون های گرفته شده از دو بیمار مبتلا به سرطان خون با اچ آی وی مثبت، فاقد هرگونه نشانه از ویروس HIV است.

نخستین بیمار برای سال ۲۰۰۷ میلادی برای درمان سرطان خون تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفت و درمان اچ آی وی این بیمار دو سال بعد توسط پزشکان آلمانی گزارش شد.

برای این بیمار از سلول‌های بنیادی یک اهدا کننده با جهش ژنتیکی نادر مقاوم در برابر ویروس HIV‌ استفاده شد؛ این نتیجه در هیچکدام از بیمارانی که از سلول های بنیادی معمولی استفاده کرده اند، مشاهده نشده است.

این دو بیمار با هدف جایگزینی سلول‌های سالم اهدا کننده به جای سلول های خونی سرطانی، تحت عمل پیوند مغز استخوان قرار گرفته و در آن زمان همچنان تحت درمان با داروهای ضد ویروسی بودند.

درمان با داروهای ضد ویروس در یک بیمار ۱۵ هفته و در بیمار دیگر هفت هفته قبل متوقف شد، با این حال هیچ نشانه‌ای از بازگشت ویروس HIV به خون آنها مشاهده نشده است.

پزشکان تأکید می‌کنند که هنوز نمی‌توان از درمان قطعی این دو بیمار سخن گفت، چرا که امکان پنهان شدن ویروس اچ آی وی در سایر اندام‌ها مانند کبد، طحال یا مغز وجود دارد و ممکن است که ویروس چند ماه دیگر خود را نشان دهد.

آزمایشات تکمیلی از سلول های بدن، پلاسما و بافت در طول یک سال آینده می تواند اثربخشی نقش پیوند سلول های بنیادی برای مقابله با ویروس HIV‌ را به طور دقیق مشخص کند.

محققان دانشگاه هاروارد نیز تأکید می‌کنند که در حال حاضر نمی‌توان در خصوص درمان این دو بیمار نتیجه‌گیری کرد، اما عدم بازگشت ویروس به خون چند ماه پس از توقف درمان ضد ویروسی، بسیار امیدوار کننده است.

آخرین نتایج این مطالعه روز چهارشنبه سوم جولای (۱۲ تیر) در کنفرانس بین المللی ایدز در مالزی اعلام شد.

https://zistonline.com/vdci.zazct1auwbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما